• Wivi-Ann Krantz och Landshövding Elisabeth Nilsson skrudade i rött. Foto: Tommy Pettersson
  • Bruno Andersson flygel och Nils-Inge Johansson bas underhöll. Foto: Tommy Pettersson
  • Professor Mai-Lis Hellenius talade på temat Stå upp för hälsan. Foto: Tommy Pettersson

Kvinnor i rött

Woman in Red är nu ett etablerat arrangemang med information, inspiration och insamling till forskningen där kvinnohjärtat står i fokus. För nionde året i rad arrangerade 1, 6 miljonerklubben och Wivi-Ann Heurlin-Krantz en magisk kväll som samlade över fyrahundra besökare.

De som medverkade under kvällen var bland annat livsstilsprofessor Mai-Lis Hellenius men det stora dragplåstret var naturligtvis Lill Lindfors. Designers från Linköping visade upp sina kläder under en modevisning och den avslutades med att kända Linköpingskvinnor som visade upp långklänningar i rött. Det var en upplevelse att se landshövding Elisabeth Nilsson, rektor Helen Dannetun och borgmästaren Ann-Chatrine Hjerdt med flera defilera på Catwalk.

– 1, 6 miljoners klubben bildades  för 15 år sedan och vår kampanj har givit resultat och det tänker vi visa upp nästa år när vi arrangerar Woman in red för tionde gången, säger Wivi-Ann Heurlin-Krantz är kontaktkvinna och styrelseledamot för 1,6miljonerklubben och avslöjar att hon redan har preliminärbokat lokalerna 2015.

– Tanken i år var att vi i år skulle prata om kost och livsstil med professor Mai-Lis Hellenius även om jag vet att folk i allmänhet redan är medvetna om dessa frågor så behövs det alltid mer kunskap.

Stöd till forskning

Den vanligaste dödsorsaken hos svenska kvinnor är hjärt- och kärlsjukdomar och samhället vet alldeles för lite om kvinnlig hjärthälsa. För att ge och samla in pengar till forskning kring dessa frågor driver 1,6 och 2,6miljonerklubben kampanjen Woman in Red.

– Vi vet att kvinnor oftast kommer in senare med misstanke om hjärtinfarkter än vad männen gör den skillnaden har minskat och här har vår  informationskampanj varit väldigt viktig, berättar Wivi-Ann Heurlin-Krantz.

Värt att notera var att en pin i form av en röd sko, designad av Lotta Lewenhaupt, såldes till förmån för forskning om kvinnohjärtat i samband med kampanjen och den kan fortfarande köpas för att stödja Woman in red.