• I Norrköping brottas man med ett ekonomiskt underskott. Foto: Kajsa Nilsson

Länets två flygplatser har olika förutsättningar

För drygt två veckor svepte några tunga moln över Norrköpings flygplats.
Dagen efter att man bytt vice ordförande i styrelsen meddelade Finnair att man lägger ned Helsingfors-linjen den 25 oktober.
Nedläggningen kommer inte direkt i rätt tid och för Norrköpings flygplats är det nu ännu tuffare att klara ekonomi och framtid än vad det är för flygplatsen i Linköping.

Olika världar


Länets två flygplatser lever i olika världar och med olika trafik. Linköping har med Saab i grunden affärsflyg/reguljärt och Norrköping har en omfattande charterverksamhet. Förra veckan satte Linköping City Airport resenärsrekord. Aldrig har så många rest till och från flygplatsen under en och samma dag. Antalet bokade resenärer var under en dag 727 stycken.
I Norrköping är det just nu lite skakigt och man brottas med ett ekonomiskt underskott. Nyligen motionerade Vänsterpartiet om att lägga ner flygplatsen och Norrköpings kommun tvingas subventionera verksamheten för att det ska gå runt.
– I Sverige finns det bara tre flygbolag som flyger reguljärt och man är inte beredda att ta några risker. Ska vi ha reguljärtrafik måste vi gå ut i Europa och då är vi bara en liten flygplats uppe i norr. Vi måste ha med oss det regionala näringslivet på den resan, säger flygplatschefen Mari Torstensson.