• Frida Modén Treichl håller på att skriva på en ”one woman show” som givetvis är perfekt utformad för henne med glädje, förtvivlan, ilska och sorg.
  • Grönt är skönt, och musikalartisten Frida Modén Treichls stora dröm. Hon vill gestalta häxan Elphaba.

Linköpings egen musikalstjärna

Linköping är grogrund för en rad framgångsrika kulturpersoner. En av dem är Frida Modén Treichl som precis gjort Sally Bowles i Malmö operas och Malmö stadsteaters produktion av musikalen Cabaret på turné i södra Sverige. Nästa stora produktion för Frida blir punkrockgruppen Green Days musikal American idiot på Malmö opera där hon gör den coolaste rollen Whatsername. Men siktet – det är till fullo inställt på en enda grön häxa.
– Konkurrensen i branschen är stenhård. Det ?nns för många musikalutbildningar som leder folk ut i arbetslöshet. Men som tur är tillhör jag den lyckliga lilla krets som får komma på auditions och lyckas få jobb.
När hon inte sjunger och skådespelar på scen så föreläser hon om sin diagnos adhd tillsammans med sin före detta valthornslärare Annmari Wangin och universitetslektorn Maria Becker-Gruvstedt på några av landets musikhögskolor.
– Adhd:n gör mig extremt luststyrd, och hade inte Annmari varit en så bra och kompetent pedagog som hon är hade jag inte fortsatt spela valthorn i elva år.
Syftet med föreläsningen är att berätta för blivande musiklärare vad Annmari gjorde "rätt" i sin undervisning, och öka förståelsen för funktionshindret.
Frida ?ck sin diagnos så sent som när hon var 21 år – något hon ser både för- och nackdelar med.
– Visst har jag blivit missförstådd genom åren, och jag hade kunnat få bättre hjälp. Men sen kan man ju fråga sig om det hade varit positivt att få en adhd-stämpel som barn.
– Musiken har alltid varit en räddning för mig, också i skolan, för även om lärare tyckt jag varit skitjobbig, blev jag förlåten för att jag sjöng så bra, säger hon med ett leende.
Som elvaåring blev hon utvald att få spela åkersork med eget solo i Det susar i säven på Östgötateatern.
– En underbar upplevelse som gav mersmak.

Ständig utveckling

Sången har alltid funnits i Fridas liv. Storasyster Miriam är operasångare, storasyster Julia sjunger i Linköpingskören Chorus Lin och mamma och pappa sjöng i kör. Själv går hon för sångpedagoger både i Sverige och i New York.
När Frida har föreställningar jobbar hon cirka 2-5 dagar i veckan. Resterande dagar går ut på att fortbilda sig, söka jobb och umgås med vänner och familj.
Senaste året har hon börjat skriva på en egen föreställning som ska bli en "one woman show".

Drömmer om en häxa

Två roller som passat henne bra hittills är Sally Bowles i Cabaret och Anita i West Side Story som hon gjorde 2011 på Göteborgsoperan.
– Båda är väldigt bra skrivna, annars ?nns det få dramaturgiskt bra skrivna roller för kvinnor. Den perfekta storyn för mig börjar med glädje, som övergår i förtvivlan, ilska och slutligen sorg – det är ett upplägg som passar mig perfekt.
En annan roll som är upplagd på detta vis är Elphaba - den gröna häxan i musikalen Wicked och Fridas stora drömroll. I höstas åkte hon till New York i tre månader och påbörjade sin jakt på den stora rollen. Hon ?ck då göra audition, ta lektion för deras "Elphaba vocal coach" och sitta med i orkesterdiket under en föreställning på The Gershwin Theater på Broadway.
– Det var magiskt. Jag ska tillbaka i höst och fortsätta min utveckling mot mitt stora mål.

Kärlek på scen

Basen är i Göteborg, där hon gick på Artisten/Högskolan för scen och musik. Innan högskolan gick hon musikestetiska linjen på De Geergymnasiet i Norrköping. Där gjorde hon Carmen, en av huvudrollerna, i musikalen Fame. Det var då hon bestämde sig för att bli musikalartist.
– Det hände så mycket under åren på Artisten. Jag ?ck odla mina starka sidor och ta vara på mina svagheter.
Sin sambo träffade hon då de spelade kärleksparet Mickey och Linda i musikalen Blodsbröder på Malmö Opera 2008.
– Ja, visst blir det en hel del branschsnack därhemma, men även mycket annat, avslutar hon innan sambon och hunden dyker upp denna lediga dag i hemstaden.