• Pelle Valsinger tror på handeln och framtiden. Foto: Patrik Ekström

Linköpings handlare tror på framtiden

I den senaste handelsbarometern visar att landets handlare är allt mera positiva till sin egen framtid och tror på en ökad försäljning i den egna butiken. Linköping utgör inget undantag.

Pelle Valsinger har drivit sin klädbutik på Storgatan i fjorton år och sett trender och tilltro komma och gå, men, när det gäller tilltron till den egna butiken så är den stark.

Dumt att inte tro

– Jag vore ju dum annars om jag inte trodde på en ökad försäljning de närmaste tre månaderna. Vi har en julhandel som kommer upp nu snart och det innebär ju ett uppsving hur det än ser ut i övrigt. Även om det inte skulle vara julhandel så är jag ändå säker på att vi kommer att öka vår försäljning och det kan även ha med vår kundgrupp att göra. Den är ung och gillar att shoppa kläder och umgås med polare. En viktig sak för handeln och som även tas upp i den senaste barometern för handeln är parkeringsfrågan. Det här är något som Pelle Valsinger har tänkt mycket på.

Fri parkering inte lösning

– Självklart känner cityhandeln av att det finns ett stort plåtschabrak strax utanför själva stadskärnan där parkeringen är gratis. Det ska jag inte sticka under stol med. I frågan om att fri parkering inne i stan skulle öka handeln så vet jag inte om jag håller med om det. Mina kunder kan i vissa fall vara så unga så de inte ens har körkort och jag har inte hört klagomål från mina andra och äldre kunder. Säljer man tyngre och mer skrymmande saker så är jag däremot övertygad om att parkeringsfrågan är viktig. Dessutom finns det andra och viktigare skäl varför man inte ska ha så mycket biltrafik inne i centrum. Miljön är självklart det tyngst vägande. Mycket har förändrats under de år som Pelle Valsinger drivit sin butik och det som är helt nytt sedan flera år är alla nätbutiker. Han driver självklart en som hör ihop med hans fysiska butik.

Handlar på nätet

– Näthandeln har ökat enormt mycket och innebär självklart en ökad konkurrens men också en möjlighet för kunden att ta del av det utbud som finns för att sedan, kanske, komma in och köpa det man sett på nätet., avslutar Pelle Valsinger.