• Bengt Walla ser ljust på framtiden. Foto: Tommy Pettersson

Ljust för Stångådalsbanan

En kanske något undanskymd fråga under Transportforum är frågan om de små och regionala järnvägarna. Men inte en mindre viktig fråga menar Bengt Walla som ser ljuset i tunneln för de mindre järnvägarna.

Jättesatsningen på Ostlänken är självklart något som kommer upp på Transportforum. När Infrastrukturminister Anna Johansson lade ut texten handlade det en del om att satsa på tåg i tid, det vill säga, man vill få ordning och reda så att tidtabeller hålls. Men Bengt Walla på Järnvägsfrämjandet menar att även de små och regionala banorna har tiden för sig trots visst motstånd från, till exempel, Östgöta trafiken.

Linköping till Kalmar och tvärtom

– När det gäller Stångådalsbanan, alltså den järnväg som löper mellan Linköping och Kalmar, så har lokaltrafiken i Kalmar varit med och betalat medan Östgötatrafiken helst vill lägga ner hela järnvägen. Orsaken till detta är rent geografisk och handlar om att Östergötland riktar sina blickar mot Stockholm medan Kalmar tittar åt Linköpings håll. Är det nu sedan på så sätt att vi ska bli en gemensam region så kommer Stångådalsbanan vara väldigt viktig för den nya storregionen.

Upprustning i smyg

– Redan nu så sker det en upprustning av järnvägen. Man hittar pengar och sedan rustar man upp, nästan lite i lönndom, skojar Bengt Walla som efter många år som politiker vet hur en slipsten ska dras. När det gäller Transportforum är han mer än nöjd.

– Visst det kostar en slant för oss som är en liten förening men här har vi lyckats med att träffa Anna Johansson inte mindre än två gånger och sista gången så hade vi nog ett samtal på minst tio minuter där vi fick föra fram vår sak. De hade vi aldrig kunnat få till på officiell basis, avslutar Bengt Walla.

 

Stångådalsbanan i korthet:

Stångådalsbanan (där den tidigare Östra centralbanan ingår som en del) är järnvägen mellan Linköping och Kalmar. Den går delvis gemensamt med Tjustbanan och delar sig vid Bjärka-Säby, där Tjustbanan går vidare till Åtvidaberg och Västervik och Stångådalsbanan fortsätter söderut mot Hultsfred och Kalmar. Banan följer Stångån en stor del längs vägen, vilket förklarar dess namn. Historiskt sett är den nuvarande banan en sammanslagning av tre banor med omväxlande normalspår och smalspår som byggdes om till normalspår efterhand.