• Linköpingsföraren Mattias Andersson förbereder sig för sin 17:e STCC-säsong någonsin, och målsättningen är att komma topp-tre i totaltabellen. Foto: Dennis Petersson
  • Mekanikern Robin Björnsson och Mattias far Hasse Andersson utgör två pjäser i det cirka tio man stora rallyteamet. Foto: Dennis Petersson
  • Om Mattias Andersson genomför säsongen och fortsätter under 2018 blir han den meste STCC-föraren genom tiderna. Foto: Dennis Petersson
  • Tävlingsbilen är en Honda Civic - typ R. Foto: Dennis Petersson
  • Bilen utrustas med Linköpingsförarens egna detaljer. Foto: Dennis Petersson
  • Trots gedigna framgångar genom åren har Mattias Andersson aldrig slutat topp-tre i STCC:s totaltabell. Foto: Dennis Petersson

Mattias gasar mot prispallen

"Det gäller att vara med från dag ett"

Med drygt 200 lopp i ryggen och 16 STCC-säsonger bakom sig är Linköpingsföraren Mattias Andersson en rutinerad racingpjäs. I år ställer han upp igen, med en ny Honda Civic, och målet är att nå prispallen, något han ännu inte har lyckats med. – Vi hoppas att det bästa året kommer i år, berättar STCC-legendaren.

År 1996 såg Swedish Touring Car Championship dagens ljus för allra första gången. Tävlingen har utvecklats och omorganiserats, bilarna har förändrats och reglerna har uppdaterats, och den som har synts mest under resans gång är Karlstadföraren Jan "Flash" Nilsson, men mycket tätt därefter finner vi Linköpings, alldeles egna, stolthet Mattias Andersson. Snart lär han erövra rekordet med flest STCC-starter genom tiderna, om inget oförutsett händer.

– Efter den kommande säsongen är jag en tävling bakom honom i maratontabellen, och fortsätter vi under 2018 kommer jag att slå rekordet, om han inte skulle få för sig att göra comeback förstås, säger Mattias med ett skratt.

Småjusteringar

När vår tidning besöker verkstaden i Hackefors är förberedelserna inför hans 17:e säsong i full gång. Den nya bilen gjorde entré för en vecka sedan, men fortfarande kvarstår de sista små justeringarna innan träningen på hemmabanan i Mantorp kan börja på allvar.

– Tanken är att vi ska kunna provköra bilen om några dagar, och det känns väldigt spännande. Man kan tycka att det kvittar vilken modell man rattar, men alla har sina respektive egenheter. Vi är inne på fjärde generationens STCC-bilar och det känns verkligen som en liten nytändning, så jag är taggad.

Pallplacering

Trots gedigna racingframgångar genom åren har Mattias Andersson aldrig lyckats att nå en pallplats i STCC:s totaltabell, däremot har han gått segrande ur flera konkurrensfyllda deltävlingar. I år är målsättningen tydlig, och enligt föraren själv är känslan god.

– Under alla vintrar ska man ha tränat hårdare och bättre, och man blir äldre för varje år som går, men det känns som att formen är bra. Det gäller att vara med från dag ett, och vi hoppas att det bästa året kommer i år. Jag hade aldrig gett mig in i det här om jag inte var sugen på att lyckas, säger Linköpingsföraren.

Mantorpfinal

Den 6 maj går premiären av stapeln, sedan väntar ett gäng intensiva månader innan finalen avgörs på Mantorp Park i mitten av september. Om Mattias lyckas med målsättningen återstår att se, men det lär bli en tuff kamp mellan ett 20-tal, riktigt vassa, racingförare.