• Didrik von Essen i sitt arbetsrum. Foto ur Östergötlands museums samlingar.

Med kameran som skissblock

Johan Krouthén, älskad Linköpingskonstnär och den något mindre kända Didrik von Essen bytte mot slutet av 1800-talet ut sitt skissblock mot kamerans skarpa och detaljrika bilder. Om detta berättar en utställningen ”Med kameran istället för skissblock” på Östergötlands museum.

Didrik von Essen var bosatt i Linköping från 1880-talet och han använde sig av denna teknik i sina välkända och omtyckta stads- och landskapsmålningar. I museets samlingar finns det över tusen fotografier tagna av honom och han gjorde inte heller någon hemlighet av sitt arbetssätt. Det är nu första gången som man visar hur von Essen arbetade med fotografiska skisser och förlagor i sitt måleri. Vid sin död testamenterade han sin kamera, sina glasplåtar, fotografier, skisser och förstudier och fullbordade målningar till Linköpings stadsmuseum, numera Östergötlands museum.

Foto istället för skiss

-Mindre känt är att Johan Krouthén också använde kameran istället för att skissa av sina motiv, berättar Stefan Hammenbeck, som är ansvarig för utställningen på museet. Han fortsätter:

-Jag fick idén till den här utställningen när jag såg en bild på Krouthén där han jobbade på detta sätt med ett porträtt av Correns grundare; författaren och politikern Carl Fredrik Ridderstad. Jag trodde först att det hela var ett sätt att marknadsföra sig på, det var nämligen genom portätt av kända personer som konstnärer fick mer uppdrag, men i själva verket handlade det om något helt annat och det var just detta sätt att arbeta. Det här arbetssättet var inte riktigt rumsrent och omgavs länge med lite hysch - hysch.

”Vy från Sjögestad”

Stefan Hammenbeck fortsätter att berätta att Johan Krouthén arbetade med fotografier som skisser och förstudier för målningar; bland annat gäller det för målningen ”Vy från Sjögestad” från 1889. Utställningen är den sista och avslutande delen i ett stort fotohistoriska utställningsprojekt med fokus på museets egna samlingar.