• Härinne, i studion, är det musikmagi som får plats.
  • Självklart måste katten få vara med på ett hörn under musikskapandet.
  • Många strängar på sin lyra. Alaa är låtproducent, DJ och nöjesansvarig på Platens bar.
  • Idag ligger allt fokus på musiken i olika former.
  • I sitt esse. Foto: PRESSBILD/Fredric Sommer för Platens bar
  • Alaa El Bechlaoui.

Med öra för House

”Med öra för musik” känns som ett passande uttryck för att beskriva Alaa El Bechlaoui. Med hjälp av dator och klaviatur ger han liv åt housemusik och dansmixar som får ta plats på både klubbar och på spotify. Den senaste i skaran sjungs av Jennifer Åkerman, ni vet hon som skred över golvet i säsongens Let's Dance, och Alaa berättar att deras samarbete kommer att involvera ännu fler låtar.

Jennifers medverkan i Let's Dance var dock ödets nyck för Alaas och Jennifers samarbete hade redan dragit igång vid årsskiftet.

– Hon berättade att hon skulle medverka i programmet när vi höll på att spela in låten så då bestämde vi att vi skulle släppa låten först när hon åkt ut. En lycklig slump, skrattar Alaa.

Från student till DJ

Musiken har alltid fått en stor plats i Alaas liv. Trots det har det ändå aldrig har varit självklart att satsa helhjärtat. Idag har han hittat stabilitet och balans i sitt muciserande och sedan två år tillbaka arbetar han heltid som låtproducent och DJ, men vägen dit har inte varit spikrak. Hans resa började i Libanon 1982. Som 8-åring landade han i Motala där familjen valde att bosätta sig. Hans första DJ framträdande ägde rum först 12 år senare, på hans brors restaurang och nattklubb uppe i Söderhamn, norr om Gävle.

– Min plan var att jag skulle plugga i Gävle efter studenten. Jag fick jobba hos min bror vid sidan av studierna och fick i och med det en nära kontakt med nattklubbslivet. Han frågade mig om jag kunde tänka mig att vara DJ en kväll och efter det var jag fast. I över två år jobbade jag där innan jag flyttade till Linköping, berättar Alaa.

Inga kontorstider

Musikmixarna följde varandra och skapandet fick stor plats, fast bara på hobbynivå.

– På den tiden arbetade jag som telefonförsäljare och på kundtjänst på dagtid. Kvällarna och helgerna fick gå åt till musiken och till spelningar på nattklubbar i Linköping. Med tiden märkte jag att jag fick in en rätt okej inkomst bara på spelningar. Jag var rätt trött på kontorstider i vilket fall som helst, så jag bestämde mig för att fokusera enbart på musiken istället, säger Alaa. Dåvarande Blue Heavens, Platås, Slivers, Charkens och Platens dansgolv har alla fått känna beatsen i Alaas mixningar.

– Jag skulle nog kalla det jag gör för kommersiell house. När jag var yngre lyssnade jag mycket på underground musik som till exempel trance. Det är extremt instrumentala och snabba låtar som inte alls funkar på radio eller på klubbarnas dansgolv utan har en väldigt specifik skara hängivna fans, säger han.

Dance tar över golven

Snabba takter och enkla rytmer blir mer och mer vedertaget inom klubbvärlden. Hastigare beats har fått ett uppsving bara de senaste åren och till följd av det har livebanden fått rygga tillbaka. Alaa tycker sig se en attitydförändring hos den yngre generationen gällande housemusik. 

– Steve Angello och Sebastian Ingrosso gästade Blue Heaven i Linköping år 2008. Deras stil inspirerade mig och i samma veva blev elektrisk musik mer accepterat på dansgolven. Rock, hip-hop och R'n'B är inte alls lika uppskattat av dagens unga som det var förr. Idag är det renodlad dansmusik som gäller för de flesta klubbar, menar Alaa. Han erkänner att han själv sällan lyssnar på sina egna mixar, om ens på house överhuvudtaget.

– Om jag gillar en dancelåt och vill använda den när jag spelar ute så vill jag inte lyssna sönder den så att jag tröttnar. Om jag är hemma sätter jag hellre på lugna låtar och i bilen kan det bli gamla rockklassiker istället. Vid speciella tillfällen kan jag åka på housefestivaler men då mest för att få inspiration. Men jag gillar enkelheten i house och jag tror att det tilltalar människor att det går att dansa till. Det är ju i princip bara att veva med armarna, säger han och skrattar.

Klädkammarstudio

Han sitter i köket hemma i Linköping. Det är ljusa och harmoniska väggar som omsluter hans hem. Här och där hänger fotografier på hans två barn och på soffbordet står den bärbara datorn. Hans fyra hörn här på jorden avslöjar ingenting om hans arbete som musikproducent och DJ, tills man upptäcker den stora klädkammaren i hallen vill säga. Därinne har hans studio inackorderat sig. 

– Min studioyta räcker gott och väl till att göra musik på men om jag vill spela in sång eller få mixen att låta snäppet proffsigare lånar jag studiotid av mina kollegor i Stockholm, förklarar han. Det är här, i ett bostadsområde i Linköping, som han låter den mesta magin ta plats. Även om Stockholm erbjuder en större marknad så är det i Linköping han vill verka. Alaa är blygsam och ödmjuk inför framtiden.

– Jag vill inte drömma för stort men jag vill bli så pass bra att utlandet kontaktar mig för spelningar. Som längst har jag varit i Luleå. Samtidigt oroar jag mig för att det jag gör bara blir ett jobb så jag försöker hålla lite distans, försöker vara lite selektiv med spelningar, säger han.

 

Främst är det på Platens bar som han bidar sin tid. Där arbetar han som nöjesansvarig och som DJ såklart. Musiken, den kommer nog alltid att få vara en central del även om åldern kan komma att stå i vägen för orken att spela ute.

– Jag skulle lätt kunna spela ute tills jag är 40. Efter det vet jag inte om DJ-arbetet får samma plats, men däremot tror jag att jag alltid kommer att syssla med musik på ett eller annat sätt, säger den blivande 31-åringen. Närmast väntar musikvideoinspelning med låten Hurricane och sedan är det sommar, en synnerligen bra årstid för housemusik.

Fanny Miles

fanny.miles@linkopingsposten.se