• Enrique Havskog jobbar sedan en tid som företagssäljare i Linköping. Foto: Tommy Pettersson
  • Det viktigaste i kundmötet är att lyssna. Foto: Tommy Pettersson

Media Markt planerar för fler varuhus

Företag som utvecklas i konkurrens

Alla svenskar känner väl till Media Markt som ett företag med låga priser inom hemelektronikbranschen. Företaget fortsätter att leverera förbättrade resultat, där såväl försäljning som intäkter ökade jämfört med föregående räkenskapsår och detta gör man i den stenhårda konkurrensen som finns inom elektronikbranschen.

Media Markt har 27 butiker i Sverige och satsningen på den svenska marknaden kvarstår. Media Markt planerar att öppna flera nya varuhus under åren 2016 och 2017. Dessutom genomförs nu ett omfattande arbete att digitalisera och modernisera bolaget för att vara en attraktiv hemelektronikåterförsäljare, i både varuhus och online.

Konsten att sälja

En som mer än andra kan beskriva vad det handlar om på fältet är Enrique Havskog som sedan en tid jobbar som företagssäljare i Linköping. När man träffar Enrique slås man av hans engagemang och hetta i det han gör och när han pratar fritt i sina kompetensområden. Men det finns också en känsla att här har vi en farsa till två pojkar om står stadigt på jorden med ett lagom stort självförtroende.

– Jag började 2016 på Media Markt efter att ha lämnat ISS. Det var en bemanningsfirma som kontaktade mig för att de sökte någon som skulle jobba med business to business verksamhet i Media Markt. Jag kände långt ifrån färdig på ISS som är ett fantastiskt företag på många sätt men efter att ha träffat varuhuschefen i Linköping och säljchefen i Stockholm kändes det helt rätt, berättar Enrique Havskog.

Kunden i fokus

Enrique har en lång och variationsrik erfarenhet inom försäljningsområdet. Listan på företag i hans karriär är ganska lång. Alltifrån Eniro, några besök i tidningsbranschen, ISS och så vidare inom både tjänsteförsäljning som varuförsäljning samt reklam,marknadsföring.

Havskog bor nu i Ledberg i Linköping med sin familj och det blir ännu bättre när han berättar att han är djupt engagerad i Linköpingsfotbollen,AFK .

– I alla mina jobb inom försäljning har jag haft en röd tråd. Det gäller att lyssna på den som har behov, kundens behov och då handlar det inte att lura på någon det dyraste om inte behoven finns. Här kommer det viktigast som är att skapa et förtroende mellan försäljare och kund, säger Enrique Havskog.

Ny klubb

I förra veckan lanserades Media Markt Club i Sverige. Klubben är en av de många satsningar som koncernen Media-Saturn gör i syfte att utveckla framtidens detaljhandel. Tyskland, Nederländerna och Grekland har redan lanserat sina lojalitetsprogram och nu startade man i Sverige.

– Idag har vi en enorm konkurrens och prispress från internetförsäljningen men jag känner att om jag har väglett kunden till att köpa på rätt behov och nivå till ett billigare pris än vad man räknat med då är jag nöjd som säljare, avslutar Enrique Havskog.