• Ellinor Ladenberg. Foto: Lena Holmgren

Mina bästa vänner - bakterierna

Antibiotikan räddade mitt liv när jag var 12 år gammal. Jag hade råkat ut för sprucken blindtarm och jag åkte in och ut på sjukhus 3 gånger innan läkarna förstod att det verkligen var blindtarmen som var problemet.

En allvarlig bukhinneinflammation blev följden och en lång sjukhusvistelse. Jag provade mängder med mediciner och fick även många och starka antibiotikakurer.

I en sådan situation var jag så klart glad för att det fanns antibiotika. Det räddade sannolikt mitt liv. Men antibiotikan eliminerade inte bara skadliga bakterier i min tarm utan slog ut en stor del av min övriga tarmflora.

Kort tid efter att jag hade tillfrisknat började jag få eksem som kliade över hela kroppen, allergier och i tonåren led jag dessutom av kraftig akne och IBS. Detta var ett rop på hjälp från min kropp och min tarmflora som var kraftigt underminerad, men detta var det ingen som visste för 30 år sedan.

Ett nytt organ har upptäckts

Ett av de hetaste forskningsområdena inom medicinen just nu handlar om hur vårt mikrobiom påverkar vår hälsa och vårt immunförsvar. Mikrobiomet är ett begrepp för alla de bakterier, virus, svampar m m och dess gener som finns i den mänskliga kroppen. Mikrobiomet räknas numera också som ett eget organ eftersom det har en sådan stor betydelse.

Visst du att hela mikrobiomet har en vikt av motsvarande ca 2 kilo, hos en vuxen människa vilket innebär att du går runt med bakterier i kroppen som motsvarar ungefär 2 mjölkpaket!

Forskning visar att en störning i mikrobiomet kan vara en bakomliggande orsak till flera av våra kroniska sjukdomar.

I kroppen finns det bakterier överallt, både inuti kroppen och på huden. I mage-tarmkanalen är bakterierna och mikroorganismerna särskilt dominerande. I tjocktarmen finns det ca 1 miljard bakterier per m m!

Tarmfloran och alla dessa mikroorganismer påverkar oss alltså mer än vad vi kan ana, och t ex så är den involverad i allt från din ämnesomsättning, viktuppgång, hormonbalans och mycket mer.

Livsmedel som dina tarmbakterier älskar

Kanske har du hört talas om uttrycken probiotika eller prebiotika? Men vad menas egentligen med detta?

Probiotika är bakterier som du äter

Mjölksyrade fermenterade grönsaker som du gör själv eller köper färdigt, kombucha (jäst te), syrade mjölkprodukter, t ex yoghurt., surdegsprodukter (t ex osötat mörkt rågsurdegsbröd), kosttillskott som finns att köpa med olika bakteriestammar.

Prebiotika är mat till dina tarmbakterier

Ät mycket växtbaserat och variera dina källor av grönsaker, bär och frukt så mycket du kan. Ät gärna en näve med nötter och fröer per dag, variera med olika sorter, ät gärna linser och baljväxter flera gånger i veckan liksom stärkelserika grönsaker och frukter som t ex gröna omogna bananer som innehåller mycket inulin. Ät gärna grönkål, kål, gröna blad, avocado, sparris, lök, kronärtkocka, jordärtskocka, havregryn liksom fiberhusk och psylliumfröskal. Får du besvär av för mycket fibrer i början, så minskar du ned och ökar sedan succesivt för att vänja din tarmflora vid din nya kost.

Var rädd om dina bakterier, de är dina allra bästa vänner som du har genom livet.

 

Ellinor Ladenberg