• Bästa montern hade Idé och Reklam. Carl J Drie står upp när de andra sitter: Foto: Tommy Pettersson

Mötesplatsen Östgötaforum

I dagarna två har det varit företagsmässa i SAAB arena. Den tidigare ägaren till Östgötaforum, Hans Ljung, är nöjd med tillströmning men önskar sig att tillverkningsindustrin ville haka på.
En mötesplats för företag. Så kan man enklast beskriva Östgötaforum som i dagarna två intagog stadens största arena och fyllt den med entreprenörskap, drivkraft och fiffiga lösningar.
Hans Ljung, som tidigare ägde och drev mässan innan han sålde den för ett par år sedan, är vad han kallar ”styvfarsa” till Östgötaforum men även konsult och mässansvarig, är nöjd med årets forum.

Jobb tack vare


– Visst är jag det även om man alltid önskar sig mer besökare och utställare, säger han där vi satt oss ner i ett par bekväma snurrstolar hos Linköping City Airport.
– Det finns många historier om hur någon fått det ”där jobbet” eller hur städfirman kom i kontakt med en jurist som de inte visste att de hade nytta av. Som mötesplats är Östgötaforum väldigt viktig och när jag jobbar med att bjuda in olika utställare så tänker jag på vad jag behöver ha, har jag en bank så tittar jag inte direkt efter en till utan någon som kan komplettera istället. Jag skulle tycka det var väldigt roligt om vi kunde få hit tillverknindustrin eller om SAAB skulle vilja vara med. Så klart säljer de inte direkt några JAS på att vara här men vi är ju ändå i SAAB Arena, poängterar Hans Ljung.

”Alla var där”


Att gå runt inne på mässan är lite som ”Vem är vem” i Linköpings näringsliv. Välkända och anrika företag blandas med unga uppstickare. En av dem är pigga Idé och Reklam som även vann pris för bästa monter.
– Ja, det var väldigt roligt, säger Carl J Drie, affärsutvecklare på nämnda byrå samt e-handelspionjär.

Vatten mot visitkort


– Vi valde att satsa på möbler från Stadsmissionen och att byta bort en flaska vatten mot ett visitkort. Sedan har vi lite frukt att bjuda på också. Vi tänkte att vintage och retro ligger i tiden och sedan är det väldigt bra att återvinna saker istället för att bara köpa nytt hela tiden. Vi vill visa att vi bryr oss och vill göra skillnad även som reklambyrå, menar Carl J Drie och skickar över en flaska bubbelvatten. Mitt vistkort hade han redan...