• Simon Özmen, Dani Evanoff och Mido Ahmed Kameh testar en frozen yoghurt. Trion står bakom nykomlingen Honeycomb i Gränden i Linköping som säljer yoghurt i flera olika varianter. Foto: Leif Larsson

När det är yoghurt som gäller

Yoghurt i alla möjliga varianter erbjuds i en ny butik i Linköping. – Vi började i september förra året och har nu åtta enheter i Sverige och ska ha 16 innan året är slut, fastslår ägaren Dani Evanoff.

Honeycomb heter nykomlingen på andra våningen i Galleria Gränden. Invigningen ägde rum 20 mars. I yoghurtutbudet finns det som kallas frozen, fresh, creation och cake. Det är yoghurtglass, smoothies, en variant som bygger på grekisk yoghurt och en med digestivebotten. Topping är frukt, bär, nötter, såser och annat smått och gott.

– Yoghurt är medelpunkt bland ingredienserna. Det finns inga konstgjorda tillsatser och det är få kalorier. I frozen yoghurt är det bara en halv procent fett. Det är som vanlig glass men inte lika mastigt, påpekar Dani Evanoff.

Bygger ut snabbt

Yoghurtprodukterna passar som frukost, mellanmål, fika och lunch. Det är bara att välja mellan alternativen. Hittills kan personer i tre svenska städer smaka på nymodigheten.

– Vi har sex enheter i Stockholm, en i Norrköping och en i Linköping. I maj kommer en till i Norrköping och nästa år planerar vi för en i Mjölby, berättar Dani Evanoff.

– Förhoppningsvis får vi en till i Linköping också. Vi får se hur det går med en här först. Fyra-fem personer ska jobba här, säger Simon Özmen och som är franchisetagare i Linköping tillsammans med Mido Ahmed Kameh.

– Det finns definitivt utrymme för en enhet till i Linköping. Placeringen i Gränden är perfekt för vår målgrupp och det känns som om många företag här har ett modernt koncept, precis det vi strävar efter. Vi passar här, inskjuter Dani Evanoff.

Eget sortiment

Idén med frozen yoghurt kommer från USA där det slagit väl. Den svenska varianten har mer att komma med.

– Vi har utvecklat ett eget sortiment och en stor bredd, förtäljer ägaren.

Namnet Honeycomb betyder vaxkaka och för tankarna till honung och bin. Butikens design påminner om utseendet inne i en bikupa.

– Det är ett snyggt namn och det finns en röd tråd i produkterna kring honung men yoghurten är viktigast, påpekar Ken Nygren, kommunikationschef på företaget.