• Didrik Franzén.

När musikdrömmen förvandlas till ett helvete

Talangen berättar om motgången som höll honom tillbaka

Han fick sitt första skivkontrakt som 18-åring, har agerat förband åt Avicii och producerat musik tillsammans med Owl City. Linköpingskillen Didrik Franzén var på väg mot musikvärldens absoluta finrum när branschens baksida satte stopp för framgångarna. Han stämdes för kontraktsbrott och karriären sattes i en våldsam gungning. Nu, två år senare, talar han ut om motgången för allra första gången. – Det är den bästa läxa jag någonsin fått, säger talangen.

Det är en kall och vinterbiten fredagsmorgon i november. Folkungaskolan i Linköping är näst intill öde, förutom ett antal byggnadsarbetare som kämpar för att färdigställa det aktuella projektet. Här, mitt på den frostbelagda skolgården, träffar vår tidning musikproducenten Didrik Franzén. Det var här hans framgångsrika karriär smygstartade för över tio år sedan, men musiken, den slog rot i hans liv betydligt tidigare än så.

– Min mormor och morfar hade ett piano som jag alltid spelade på när jag var där, och när min syster skulle gå med i Kulturskolan hängde jag på, trots att jag var för liten. Därefter började jag ta pianolektioner som åttaåring och det var nog där som jag lärde mig hur musikens struktur fungerar, berättar han och fortsätter:

– När jag började spela piano försökte min lärare få mig att spela efter noter, men jag tyckte det kändes för komplicerat, jag var nog för liten. Därför lurade jag henne, under flera år, till att tro att jag kunde noter. I själva verket tog jag bara ut alla melodier på gehör, vilket gjorde att jag utvecklades väldigt fort. Det kan ha bidragit till min fallenhet för att producera musik.

Började att producera

Redan som 11-åring startade Didrik, som då bodde i Ljungsbro, sitt första band. Då var det covers av punkrockbandet Ramones som gällde, men varefter åren gick började egenskrivet material att ta över repertoaren allt mer, och kort därefter fick han upp ögonen för möjligheten att producera sina egna låtar.

– Jag kollade på ett tv-program om en beatboxare, jag kan inte komma ihåg vilken, men då blev jag typ helt frälst och bestämde mig för att lära mig att spela in. Jag gick hem, åkte till affären med min pappa, köpte en mikrofon och ett ljudkort och ända sedan dess har jag producerat min egen musik.

I nionde klass spelade bandet in sin första demo, året efter stod talangen på egna ben. Det var under tiden vid MTU-gymnasiet i Linköping som karriären tog fart på allvar. Med musikprojektet "Shanghai Kid", där Didrik turnerade som dj med sitt egna material, blev han upptäckt av Aviciis skivbolag "At Night Management", som erbjöd den dåvarande 18-åringen hans första skivkontrakt någonsin.

– Det var ju det absolut största som kunde hända mig vid den tidpunkten, det kändes helt fantastiskt. Jag jobbade med min nya manager i några månader, och han försökte hela tiden hjälpa mig att utveckla min musik, sedan fick jag remixa Aviciis singel, "I could be the one", vilket var mitt första släpp under namnet Didrick och början på min riktiga solokarriär, säger Ljungsbrokillen och fortsätter:

– Det fortsatte med att jag fick vara Aviciis förband på Ibiza, men det slutade med att jag bröt samarbetet med skivbolaget efter ett år. Vi kom inte överens om kontrakten helt enkelt och jag kände inte att jag ville skriva under det avtal som de erbjöd.

Hamnade i skottlinjen

Det var här som Didrik för första gången fick smaka på musikbranschens tuffa baksida, men det skulle visa sig bli ännu värre. Han kom överens med ett annat skivbolag som han kort därefter började arbeta tillsammans med. Hans första singel, "A part of you", släpptes, han började arbeta med väletablerade artister i huvudstaden och karriären spirade som aldrig förr ända fram till den dag då en oönskad konflikt mellan två managers uppstod, en konflikt som satte Linköpingstalangen i den obehagliga skottlinjen.

– Jag har egentligen aldrig pratat om det här med någon tidigare, förutom mina närmaste, men jag känner att det är dags nu. Det här är något som kan drabba andra personer som har samma drömmar som jag, säger Didrik Franzén och fortsätter:

– Det började med ett internt bråk på skivbolaget om vem som skulle ha ansvaret för mitt projekt och det hela slutade med att de inblandade personerna delade på sig och tvingade mig att välja sida. Jag valde den manager som hoppade av från bolaget, och de andra hade sagt till mig att jag skulle välja det som kändes rätt, trots det stämde de mig för kontraktsbrott vilket var en hård smäll för mig både på ett ekonomiskt och personligt plan.

På grund av rädsla att förlora i rätten köpte han sig loss ifrån kontraktet, och alla som han tidigare jobbat med vändes emot honom. Situationen blev ohållbar och Didrik flyttade tillbaka hem till Linköping, utan möjligheter att ta musiken till den nivå han ville. Nu, två år senare, kan han se tillbaka på motgången med positiva ögon.

– Det är den bästa läxan jag någonsin fått, jag har utvecklats jättemycket av att bara vara med om en sån här grej. Idag känner jag mig säker på vilka samarbeten jag vill ha och vilka som inte känns säkra och rätt. Samtidigt som det givetvis var väldigt jobbigt ser jag det som något som fått mig att växa som person, säger han och fortsätter:

– Jag gick igenom allt det här för att fortfarande ha en frihet kvar. Ett skivbolag kan låsa fast sina artister genom att inte släppa deras musik, och det var exakt det jag inte ville skulle hända. Det är bara att kolla på Kesha idag, hon har inte kunnat släppa musik på flera år.

Med världen vid fötterna

Sedan den påfrestande motgången har det hänt mycket. Han har startat bandet Ember Island och produktionsbolaget Hyper Paradise, samtidigt har han påbörjat ett projekt som fortfarande är hemligt. Tillsammans med två nya managers, som är verksamma i USA, har han hittat rätt och känner att världen ligger vid hans fötter.

– Det är nu jag verkligen är fri. Det här ska bli en nystart för mig, det är nu jag ska göra allt det jag alltid drömt om. Jag ska jobba med mina bästa vänner, göra musik och film som vi kan släppa och försöka ta det så långt vi bara kan. Mitt långsiktiga mål är att förändra världen med min musik, det är det jag brinner för.

Didrik Franzén

Ålder: 22

Bor: Centrala Linköping

Familj: Mamma Maria, pappa Peter och systern Elin

Intressen: Filmproduktion, politik, vänner och familj

Förebilder: Adam Young

Dolda talanger: "Gör världens godaste pannkakor"

Aktuell med: Singeln "Smoke" där den tidigare Idoldeltagaren Amanda Fondell står för sången.