• Fredrik Löfgren är en av dem som ligger bakom tävlingen där det ska tas fram en robot som kan hjälpa resenärer vid resecentrum att köpa biljett, komma till rätt perrong och hitta ett ledigt säte. Foto: Leif Larsson
  • Laget Horizon med deltagare från Linköpings universitet är med i robot-byggar-tävlingen. Det blir mycket arbete vid datorerna. Stående fr. v: Erik Örjehag, Gustaf Söderholm. Sittande fr. v: Zacharias Nordström, Tore Haglund, Daniel Thorén. Foto: Leif Larsson

Nu byggs bästa robothjälpen vid tågresa

I en ny tävling ska universitetslag med studenter och företagslag ta fram en robot som kan underlätta för resenärer vid Resecentrum. Swearc heter tävlingen och bakom står Fredrik Löfgren och Marcus André. – Hittills har fyra lag anmält sig. Målet var just fyra stycken, berättar Fredrik.

Lagen ska bygga var sin robot till finalen som avgörs vid Resecentrum 21-22 maj i Norrköping och Linköping. Tre grenar ingår i tävlingen. Den första kallas challenge och innehåller fem standardiserade tester där man får poäng om testet klaras, annars inga poäng.

Roboten ska på egen hand, utan att styras, klara följande fem saker på en uppbyggd modell av Resecentrum: Köpa tågbiljett i en automat. Hämta bagage och ta det till rätt destination, exempelvis perrong. Öppna dörren på tåget. Ta sig in i tåget. Hitta ett ledigt säte.

Återbruk

Andra grenen handlar om återbruk och kallas scrapyard. Här ges fler poäng om lagen använt gamla saker i robotbygget i stället för att ha köpt nytt. Varje lag får för övrigt 10 000 kronor att köpa delar för. Tredje deltävlingen är publikens pris. Man får ge omdöme om roboten är attraktiv, inte skrämmande och om den känns tillgänglig och skulle användas av dem på ett Resescentrum.

– Tanken med det hela är att utveckla robotiken. En robot måste ju kunna resa själv för att kunna hjälpa resenärerna, påpekar Fredrik.

Gagnar medborgarna

Tävlingen kallas Swearc, Sweden Autonomous Robot Challenge. S:t Kors är huvudsponsor och även Linköpings och Norrköpings kommun stöttar liksom företaget Demola, där Marcus André jobbar. Demola finns i Norrköping Science Park och arbetar på olika sätt med att knyta ihop studenter och företag, precis det tävlingen också är tänkt att göra. Fredrik Löfgren studerar till civilingenjör inom teknisk fysik och elektroteknik på Linköpings universitet.

– Det här är första året tävlingen arrangeras och vi valde temat resa och transport. Vi vill att tävlingen ska utökas efterhand och kanske bli både nationell och internationell. Till nästa år har vi spånat om att ha säkerhet i bostadsområden som tema.

Tanken är att de teman som väljs ska gagna medborgarna. Måste slå KTH Årets tävling innehåller två företagslag, och ett studentlag från Linköpings universitet och ett från KTH, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

– Vi vill att robottekniken ska utvecklas regionalt men tävlingen är öppen för alla. Det är viktigt att vi i Linköping slår KTH, säger Fredrik med ett garv.

Vad får vinnarna för pris?

– Det vet vi inte riktigt än. Kan bli en kurs eller konferens. En idé är en resa till fotbolls-VM för robotar i Tyskland i sommar.

Hoppas på vinst

Ett av lagen, kallat Horizon, är en handfull studenter från Linköpings universitet som tar hjälp av ett par personer i Jönköping. Smålänningarna sköter hårdvaran, östgötarna tar hand om mjukvaran. – Vi lär få jobba med roboten in i sista sekunden för att hinna med alla delar, påpekar Zacharias Nordström, en i laget.

Tidningen träffar en kvintett ur Horizon på universitetet. Alla studerar teknik på det ena eller andra sättet men ingen har byggt en liknande robot.

– Det svåraste blir nog att få roboten att ta sig upp för ett 15 centimeter högt trappsteg, gissar Tore Haglund.

Konkurrensen för studentlaget blir tuff. Men medlemmarna är försiktigt optimistiska.

– Vi har hört att vi i alla fall är det mest entusiastiska laget, säger Tore.

– Jag tror vi har en bra chans. Kan vi bara lösa uppgifterna så ska det gå bra, inflikar Erik Örjehag.

– Fast vi vet ju inte hur bra de andra lagen är, påpekar Daniel Thorén.

Bygget är ännu i sin linda. Det mesta konstrueras parallellt, design, prototyp, mjukvara. Roboten får inte vara så hög och ska kunna ta sig igenom en 60 centimeter bred dörr.

– Annars är det fritt fram hur vi vill bygga den, konstaterar Erik.