• Jill Silvandersson och Erik Jerneld kommer bara att sälja utrustning som de själva tycker är bra. Foto: Linn Strelin
  • Nya hjälmar av märket Antarès kommer säljas på plats. Foto: Linn Strelin
  • – Man ska kunna klämma och känna på produkterna, säger Jill Silvandersson. Foto: Linn Strelin

Ny ridsportbutik i april

Erik Jerneld och sambon Jill Silvandersson är båda aktiva inom ridsporten. Nu ska de slå upp portarna för en ny ridsportbutik på Stabygård i början av april.

– Det blir ett sätt att komma närmare kunderna och ge dem den hjälpen som de behöver, säger Erik Jerneld.

Sedan 2009 är Erik Jerneld generalagent för det franska sadelmärket Antarès. Han har ett eget showroom, lager, kontor samt driver egen webbshop på Nordsjö gård utanför Motala. Under en tid tillbaka blev han erbjuden en lokal på Stabygård utanför Linköping och såg då sin chans till att expandera.

– Stabygård jobbar mot att blir ett bra ridsportcenter i Östergötland. Så läget kommer att bli ett perfekt ställe att öppna upp en butik på, säger Erik.

Specifik målgrupp

Eftersom både Erik och Jill är aktiva hoppryttare kommer butiken nischas mot den grenen. Målgruppen kommer att vara för den relativt avancerade hobbyryttaren samt för tävlingsryttare. Dock är han inte främmande för att utveckla sortimentet mot dressyr och fälttävlan med tanke på att han, redan i dag, även levererar sadlar till dressyr- och fälttävlansryttare.

Sortiment med kvalité

Den 150 kvadratmeter stora lokalen kommer fyllas med produkter från exklusiva märken. Till starten kommer bland annat sadlar, träns och hjälmar från Antarès att finnas, samt bett och täcken från det holländska märket Trust.

– Vi kommer ha ett bra och stort sortiment. Idén är att man som köpare inte ska behöva vänta i veckor på att få sin önskade produkt, säger Erik.

Hög service

Både Erik och Jill kommer jobba aktivt med butiken och till en början kommer den hållas öppen tre dagar i veckan samt under speciella aktiviteter på anläggningen. Det kommer även finnas möjlighet till att testa produkter på plats innan köp. Exempelvis en sadel eller ett bett.

– Det ska bli kul och spännande med en fysisk butik. Vi kommer att hjälpa till att vägleda och tipsa kring utrustning om kunden önskar, säger Jill Silvandersson.