• I föreställningen Pappas Bil får vi följa familjen Popovic. Här ser vi pappa Velibor och mamma Zorica som försöker övertala 16-åriga Tanja att följa med på den årliga bilsemestern till Jugoslavien. Foto: Dennis Petersson
  • Vid gränskontrollen uppstår viss problematik. Foto: Dennis Petersson
  • Bilen är handlingens centrum medan publiken tas med på en resa mellan tid och rum. Foto: Dennis Petersson
  • Berättelsen skildrar, förutom politik och viktiga samhällsfrågor, även en helt vanlig familjerelation. Foto: Dennis Petersson
  • Gammelfarfar är också han med på ett hörn för att föra vidare sitt förakt mot politiken och dess makthavare. Foto: Dennis Petersson

Om ett land som faller sönder

"Pappas Bil är en viktig berättelse"

Året är 1992. Familjen Popovic förbereder den årliga bilsemestern till hemlandet Jugoslavien, men något, eller rättare sagt inget, är som vanligt. Med krig, invecklade familjerelationer och politik belyser föreställningen Pappas Bil en känslofylld berättelse, en berättelse som tar publiken mellan hopp, glädje, sorg och förtvivlan.

Mitt på scenen, i uppmärksamhetens centrum, står en Volvo 145:a, årsmodell 1972. I baksätet befinner sig 16-åriga Tanja tillsammans med sin hemliga flickvän Nikki, och ja, det är ingen oskyldig början av föreställningen, utan känslorna flödar från allra första stund.

Mot Jugoslavien

Tanja har lånat nycklarna till hennes far, Velibors, älskade bil Princeza, en bil som dagen därpå ska ta henne och familjen över gränserna, genom Europa och in i Jugoslavien. Som vanligt packas den full med kläder, mat och presenter till släktingar i det forna hemlandet, och med stor motsträvighet följer hon med, efter övertalning av mamma Zorica och pappa Velibor.

Sönderfall

Det är bara ett problem. Nu, till skillnad från förr, är Jugoslavien ett land förpestat av krig, ett land som faller sönder. Resan blir inte vad trion hade tänkt sig och publiken får ta del av en berättelse som, förutom att skildra en helt vanlig svensk familjerelation, tar upp viktiga frågor kring politik, utanförskap och flyktingproblematik.

Imponerande arbete

Handlingen, som för publiken lär vara en 65 minuter lång känslostorm, sker i och omkring den tidigare nämnda bilen. Östgötateaterns verkstad har gjort ett gediget arbete och trots att Volvon är gjord av trä förs associationerna till en verklig modell.

– Pappas Bil är en viktig berättelse. Det är en specifik person som berättar om en väldigt specifik sak, men samtidigt är igenkänningsgraden betydligt bredare än så, så jag är glad att vi kan visa den, säger den konstnärliga ledaren AnnaLina Hertzberg.

På fredag hålls den sista föreställningen i Linköping. Sedan reser ensemblen till Motala för att till sist landa i Finspång och Norrköping.

 

Pappas Bil

Manus: Lidija Praizovic

Regi: Astrid Assefa

Koreografi: Susanne Jaresand

Scenografi & kostymdesign: Marcus Olson

Ljusdesign: Kerstin Weimers

Komposition och ljuddesign: Elize Arvefjord

Mask- och perukdesign: Agnes Kenttä

Skådespelare: Ulla Tylén, Ana Stanisic, Johanna Lazcano och Malou Zilliacus.