• Mia Athlöf vill få in fler företag i cityföreningen, som ett steg mot större samverkan och i längden ett attraktivare och mer expanderat Linköping. Foto: Julia Kimell

Öppnar armarna för samverkan

Mia ska marknadsföra ett levande Linköping city

Nu är den nya marknadsansvarige cityutvecklaren på plats. Hon heter Mia Athlöf och ska utveckla bolagets marknadsaktiviteter och event för att få in mer liv och rörelse i Linköpings stadskärna. Framöver kommer hon rekognosera bland stadens företag för att få med dem i Cityföreningen. – Ingen spaning - ingen aning, konstaterar hon.

Linköping city samverkan har sina kontor i Näringslivets hus men Mia kommer vara mycket ute på stan och nätverka med företag och kommun för att ta reda på vad de behöver och bjuda dem in till föreningen.

– Det är så samverkan fungerar och så de riktiga toppenidéerna kommer fram.

Hennes mål är att besöka varenda butik, restaurang och kafé i hela Linköping city.

Driven marknadsförare

Mia kommer senast från Arenabolaget, så evenemangsbiten har hon färskt i minne. Under damernas fotbolls-EM i somras var hon projektledare för Fan zone på Stora torget. Evenemanget blev lyckat och hon är stolt över att bevisa att Linköping visst kan vara en sommarstad trots att turneringen var mitt i varmaste juli. Dam-EM syntes överallt ända från motorvägen in i centrum. Staden var välbesökt ”trots vackert väder”. Detta kräver förstås samverkan för att få till.

– I detta projekt såg jag verkligen vinningen i ett samarbete mellan kommun, föreningsliv och näringsliv. Det går inte att genomföra utan att ha kommunen i ryggen. Det vi främst ska göra nu är att söka fler kanaler.

Genom samverkan vill hon spegla hela Linköping i city.

– Det ska vara som ett kök: mysigt och livfullt och gärna med många kockar.

Extra allt

Hon har en vision att alla ska synas i stadsbilden. Från det stora till det lilla, handel och hotell. Det kan ordnas evenemang där hotell ordnar söndagsbruncher för att ladda upp inför shopping eller att kaféer ordnar buffé på veckans bakverk på söndagar bland minglande linköpingsbor.

– Jag vill ha mer av allt! Allt från mys till action. De stora helgerna kan paketeras trevligare. Jag tror att det redan nästa år kommer synas att vi i år är två nya ansikten som jobbar i City – jag och Marianne Lindh, vd och cityutvecklare.

De har just nu 160 medlemmar, och vill ha fler.

– De vinner på att vara med. De får utbildning, frukostmöten med utbildare och föreläsare samt förmånlig annonsering i tidningar, teve och radio och i den nya appen. Vi vill värna om att ge alla chansen att växa inom sin näring. Därför är medlemskapet viktigt!

Storstadsambitioner

Just nu är Linköping Sveriges femte största stad, och behöver expandera centrum.

– Vi ska växa över ån, och fler gågator behöver synliggöras.

Mias tjänst är ny i aktiebolaget Linköping city samverkan som startade 2009. Det ägs av cityföreningen och fastighetsägarna i nära samverkan med kommunen. Ett mål är att Linköping ska bli mer konkurrenskraftigt och locka hit folk både till evenemang och som boende i staden. För att lyckas expandera sneglar de på större städer för att se deras trender.

Få med studenterna

Den tidigare så militära staden är nu präglad av företag och universitet. På universitetets kalasmottagning delade de ut info om den kommande appen med rabatter till butiker, restauranger och resor. Det kan vara allt ifrån helgerbjudanden till dagliga rabatter.

– Att få ner studenterna på stan är en svår nöt att knäcka. De är en svår målgrupp eftersom många lever i en egen bubbla runt campus, men vi behöver dem för kommande jobb i Linköping. Därför ska vi ordna speciella studenttillfällen inne i centrum.

Hur som helst ser Mia väldigt mycket fram emot att komma igång på riktigt.

– Det blir fantastiskt kul. Jag ser massor av härliga utmaningar! Vi ska spegla vad som händer i vår stad, och utvecklas ytterligare. Jag ser möjligheterna och min positivitet smittar förhoppningsvis av sig!