• Johan Hagesund fortsätter på den inslagna vägen genom att bredda och utveckla bokmässan. Foto: Tommy Pettersson

Östergötlands bokmässa bygger vidare

I början av december slås portarna upp igen för regionens största arena för litteratur. Östergötlands bokmässa firar dessutom jubileum och i år går Visit Linköping & Co in som ny samarbetspartner till mässan.

Det är femte året i rad som bokmässan arrangeras och för varje var år har utbudet breddats vilket lett att man tagit allt större plats i Bibliotekets lokaler. Årets tema är Framtidens berättare.

Höga ambitioner

På lång sikt finns förebilden, Göteborgs bokmässa, man är mycket medveten om det är långt fram till man ens kommer i närheten av den mässan. Men nu tar man ytterligare steg för att expandera och öka intresset hos regionens bokälskare.

– I år satsar vi stort. Berättelsen är hetare än någonsin och det kommer vi ta fasta på. Med bland annat fördubblad mässyta skapar vi en modern arena där besökaren får möta såväl författare och förlag som bloggare, Youtubers och podcastare. Att dessutom Visit Linköping & Co går in som ny samarbetspartner känns väldigt bra då de är bäst i regionen på event, att få tillgång till deras kompetens blir ett lyft för mässan, säger Johan Hagesund, en av mässans arrangörer och fortsätter.

– På Östergötlands bokmässa har vi fått följa Emelie Schepps resa och jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att få se ännu fler egenutgivare, bloggare, vloggare och podcastare gå i hennes fotspår.

Visit går in

Bokförlagens arbetssätt har förändrats. I dag letar förlagen på den digitala scenen, där de kan snappa upp väletablerade varumärken att konvertera till storsäljande författare. Hur ser framtidens författare ut? Och var finns framtidens läsare? Från Visit Linköping & Co lyfts vikten av att öka utbudet av det nya, moderna berättandet i Linköping.

– En bokmässa med framtidens berättande som tema ligger helt i linje med kommunens eventstrategi. Linköping är en teknikstad där idéer blir verklighet som ska vara med i framkant av den digitala utvecklingen, även i bokbranschen, säger Anders Thorén, eventproduktionschef på Visit Linköping & Co.