• Som vd måste Pia sitta på två stolar och dela sin tid mellan teater och musik. Foto: Fanny Miles
  • Pia Kronqvist är ny vd för Scenkonstbolaget i Östergötland där Östgötateatern med Ung scen/öst samt Norrköpings symfoniorkester ingår. Foto: Fanny Miles

På två stolar för scenkonsten

Vid årsskiftet gick de konstnärliga verksamheterna Östgötateatern och Norrköpings symfoniorkester (SON) samman i Scenkonstbolaget. Syftet med bolaget är att stärka kulturlivet i regionen. På vd-posten syns nytillsatta Pia Kronqvist som klev in i verksamheten den 1 juni. – Jag fick jobbet i januari och började nu i juni. Jag har lämnat Folkoperan precis och är på gång att sätta mig in i verksamheten, berättar Pia Kronqvist.

Vi ses på hennes nya arbetsplats, i De Geerhallens vackra matsal.

– Jag hörde en moderatpolitiker i Östergötland prata så passionerat om SON. Då tänkte jag att om till och med en moderat kan känna så mycket för kultur så måste Östergötland vara en bra region att arbeta i, säger Pia skämtsamt. Hon kommer att sitta på två platser, dela på sig själv mellan Östgötateatern och SON.

– Det funkar inte att favorisera utan i stället måste man respektera olikheterna. Precis som i en familj.

Hittade kulturgenen

Pia beskriver sig själv som ett livligt barn under skolåren. Det var nästintill plågsamt att vara i skolan. Men så en dag dök en lärare upp som visade på kreativt skapande och teater.

– Han öppnade en dörr till lärande och min dörr till drama. Jag fastnade för teater men tänkte att det skulle bli för svårt att satsa på skådisyrket. I stället tänkte jag bli lärare. Men, det varade inte så länge. Min mamma och min syster var lärare så jag kände att jag behövde vara lite mer fantasifull, säger Pia och skrattar.

Bodde i USA

Jakten på drömyrket tog henne utomlands. Några ströjobb i krogvärlden blev det innan hon började studera på informationslinjen i Karlstad (I dag media och kommunikation. Reds. anm).

– Min mamma är från Värmland och jag har spenderat mycket tid där periodvis. Det var därför jag valde att studera i Karlstad, berättar Pia som är uppvuxen i Stockholm.

Efter studierna tog hon jobb som kommunikatör i Stockholm.

– Senare kom jag på att jag ville bli tv-producent. Min man fick jobb i Seattle. Vi flyttade dit, min man, jag och vår lilla dotter och jag läste en kurs inom tv-produktion, berättar Pia.

Planen var att stanna ett år. Under vistelsen i USA blev Pia gravid så familjen valde att stanna ytterligare 1 år.

– När vi kom hem till Sverige tog jag med mig det amerikanska självförtroendet. Kaxigt sa jag till alla att jag skulle bli tv-producent. De flesta bara skakade på huvudet åt mig men jag hade bestämt mig, säger Pia övertygande och glatt.

Det visade sig såklart vara svårare än vad hon gav sken av.

– 40 jobb tänkte jag söka innan jag tillät mig att bli deprimerad.

Till Cirkus Cirkör

Vartåt berättelsen barkar är inte svårt att lista ut. Hon fick jobb till slut. Innan 40 ansökningar-fristen var slut.

– Stark tv-produktion hette bolaget. Senare fick jag jobb på ett dokumentärfilmsbolag vilket var oerhört inspirerande, berättar hon.

Under inspelningen av en dokumentär om lärande träffade Pia Cirkus Cirkör. De fastnade för varandra, Pia främst för Cirkörs devis att alla har en konstnär inom sig.

– Det var ett fantastiskt jobb! Jag vikarierade under några år, blev konstnärlig ledare och senare vd. Fyra år arbetade jag där varav tre år som vd. Det var en speciell arbetsplats. Lite galet såklart men också en oerhörd värme och tilltro, säger Pia.

Av en slump såg hon annonsen om att Folkoperan sökte en ny vd. Tonårens positiva upplevelse med operan La Traviata gjorde sig påmind och Pia slängde iväg en ansökan. Hon fick jobbet och blev kvar där i 8 år.

– Folkoperan gav mig mycket. Det är en vågad och intim arbetsplats, säger hon.

Pia är tydlig med åsikten om att förnyelse är bra. Om att inte hänga kvar för länge vid en roll. Därför kom möjligheten att leda Scenkonstbolaget lägligt.

– Jag känner stor kärlek för Folkoperan men hade ingen passion kvar, förklarar hon.

Rollen på Östergötlands purfärska kultursatsning verkar passa Pia Kronqvist som handen i handsken. Utan förbehåll säger hon rakt och självsäkert vad kulturen betyder för henne själv och för en region.

– Scenkonst ska vara inkluderande och passa en bred målgrupp. Vi ska fånga upp hela länet, menar hon.

Reflektion under pendling

Tillsammans med Johan Celander, teaterchef och Karin Veres, konstnärlig ledare för SON har Pia pratat ihop sig om vad Scenkonstbolaget ska vara. Dessutom får hon mycket tid att reflektera och fundera under morgon- och eftermiddagspendelturerna till och från Stockholm där hon bor kvar.

– Tanken är att vi ska flytta till Norrköping så småningom. Min dotter läser fortfarande på gymnasiet så vi utgår från hennes behov just nu. Som vd är det bra att bo i regionen man verkar och därför är en flytt nödvändig framöver. Men just nu använder jag tiden på tåget till att arbeta och begrunda, säger Pia.

Vad Scenkonstbolaget ska komma att bli är hon tvärsäker på.

– Det ska bli en angelägenhet för alla östgötar. Bolaget ska bejaka både det stora och det lilla. Det ska sjuda av kulturliv i regionen.

Fakta Pia Kronqvist

Ålder: 51 år

Familj: Man, två barn, systrar och en uppsjö av bonussyskon

Uppvuxen: Nacka och delvis västra Värmland

Bor: Nacka i Stockholm och lägenhet i centrala Norrköping

Gör: Nybliven vd för Scenkonstbolaget i Östergötland

Fritid: Träna, dansa, pyssla i trädgården och läsa böcker. Gärna naturvandringar - ska till Lofoten på semestern för att vandra

Otippat: "Körade i ett band på 80-talet. Vi tog oss in på Värmlandstoppen"