• Lina Marcusson vill hålla ett bra utbud vad gäller kultur för barn. Först ut på Sagateaterns scen är Pantomimteatern med Den vita stenen. Foto: Fanny Miles
  • Rickard Hasslinger som Hampus. Foto: Jonas Jorneberg

Pantomim i barnboksklassiker

Teatersäsongen för stadens yngsta medborgare drar igång till helgen. Först ut på vårens program står Stockholmsgruppen Pantomimteatern som sätter upp 70-tals klassikern Den vita stenen. – Den här teatergruppen arbetar med mim så det är en lite annorlunda föreställning. Några av karaktärerna visas dessutom på en filmduk så här står samspelet mellan skådespelarna på scen och filmen i centrum, berättar Lina Marcusson, sakkunnig för kultur för barn och unga på kultur- och fritidsförvaltningen.

Rickard Hasslinger, som spelar Hampus, en av huvudkaraktärerna, menar att sättet att framföra pjäsen på handlar om att få fler att gå på teater.

–Genom att använda oss av mimteknik kan vi nå ut till så många som möjligt. Alla förstår kroppsspråket även om man inte förstår svenska, säger han.

Klassisk barnbok

Den vita stenen bygger på en barnbok om Fideli och Hampus som utmanar varandra i jakten på den vita stenen. Boken blev en film som nog många av barnens föräldrar är välbekanta med.

– Vi riktar oss till barn men historien passar alla åldrar. Det är nog många föräldrar som har en relation till boken dessutom, säger Rickard Hasslinger. Föreställningen är utan ord. Endast kroppens rörelser får berätta historien i interaktion med musiken, skriven av Nicolai Dunger.

Många år av barnkultur

Sagateatern har hållit i taktpinnen för kultur för barn och har presenterat barnteater av alla dess slag under många år.

– Det var långt innan jag började arbeta med det här. Nuförtiden visar vi barnteater varje söndag på Saga under drygt 15-20 gånger per år. Det är min uppgift att hitta en bra balans i utbudet och att nå ut till många målgrupper, förklarar Lina Marcusson.

Dans och komik

Ytterligare på vårens schema står bland annat dansföreställningen Marmelad, Hans och Greta ur ett nytt perspektiv i Häxans dagbok och vänskap i Panda, Kanin och Farligheterna. Även Linköpings egen Teaterexpressen dyker upp i nyskrivna Hugo Hansson hemlighet. Vill man gå på någon av föreställningarna kan man antingen förboka genom Konsert och kongress eller köpa biljett på plats en dryg timme innan föreställningens start.