Peter har hittat hem - i Skäggetorp

I ung ålder fick han in en fot på arbetsmarknaden, sedan har allt gått som på ett rullande band. Med en hunger efter nya utmaningar och ett driv att hela tiden utvecklas har Mjölbysonen Peter Särud kontinuerligt tagit nya steg i karriären. Ekonom, säljare, butikschef, regionchef och centrumledare, titlarna har varit många, men nu tror han sig ha hittat hem, som fastighetschef på Willhem. – Ska man sammanfatta det hela har det varit en väldigt spännande resa, säger Särud.

Det är en speciell byggnad, nästintill ett landmärke, det som en gång i tiden invigdes som ett hotell mitt i Skäggetorps centrum. Idag finns det flera verksamheter inhysta i lokalerna, och fastighetsägare, ja det är bostadsbolaget Willhem. Högt upp på sjätte våningen, med utsikt över den stora stadsdelen, har de sitt områdeskontor. Det är här vår tidning träffar fastighetschefen Peter Särud, en 50-åring med ovärderliga erfarenheter i bagaget efter ett långt och händelserikt arbetsliv.

– På något sätt känner jag att jag har hittat hem här, i rollen som fastighetschef. Jag är glad över att kunna kombinera stadsdelsutveckling med uppdraget som kommersiell förvaltare, tack vare det har jag nått ett drömscenario. Vad nästa steg i karriären skulle bli vet jag faktiskt inte. Jag är nöjd över att jag har fått chansen, för med mitt cv är det absolut ingen självklarhet att kunna bli fastighetschef, berättar Peter Särud.

Företagarfamilj

Trots det följer hans nuvarande yrkesroll den röda tråd som har varit ledstjärnan under hela hans liv. Redan som barn las grunden, med en uppväxt i en tvättäkta företagarfamilj, där fadern drev en persiennfabrik med tillhörande butik. Här spenderade Peter en hel del tid tillsammans med sina syskonen. Huvuduppgiften? Att trä persiennerna.

– Det var en enkel uppgiften, nuförtiden är det ju maskiner som gör hela persiennen. Det har nog präglat mig genom livet, att tidigt få uppleva företagsklimatet och se entreprenörsandan på nära håll. Man hade en pappa som jobbade, mer eller mindre, dygnet runt och på det viset har man på något sätt fostrats till att hela tiden tänka företagsamt, säger Mjölbysonen.

Detaljhandeln

I gymnasiet tog han sikte på ekonomiprogrammet, därefter fortsatte han studierna med en högre specialkurs på Carlforsska skolan i Västerås, en stor förändring för den då 18-åriga Peter. Med fokus på detaljhandlarnas marknadsföring väckte utbildningen ett brinnande intresse hos honom, ett intresse som därefter skulle agera avgörande i flera beslut under hans liv.

– Redan i gymnasiet hade jag nog en tanke på att någon gång i framtiden starta ett eget företag, men någonstans när jag studerade i Västerås insåg jag att det är i butiken jag vill vara. Där fick jag kunskaper om hur man driver en detaljhandel med marknadsföring och allt som är kopplat till ett sådant företagande, berättar Särud.

Datorisering

Även om detaljhandelsintresset hade tagit fart efter utbildningen blev han anställd som ekonom vid Mjölbyföretaget Golvhuset. Genom åren förflyttades hans ansvarsområden allt mer bort från kontoret och in i butiken, dessutom var han med och genomförde en gedigen verksamhetsförändring där den manuella ekonomihanteringen datoriserades i takt med PC-vågen, något som ledde till nästa fas i den unga karriären. 

– Allting resulterade i att it-företaget som ansvarade för projektet knyckte mig när vi var i fas på Golvhuset. Därefter reste jag runt inom golvfackhandeln för att sälja in helhetslösningar till ett datoriserat system. På den tiden var jag inte särskilt gammal, kanske 22 år, så det var ett ganska tufft jobb att ge sig på, säger Peter och fortsätter:

– Efter tre år kände jag att jag ville ta tag i entreprenörskapet igen, vilket ledde att jag fick min första ledarroll, det som butikschef på Mio-butiken i Motala. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var stort, men det var tufft. Många som jobbade där var gamla, och att "bossa" över dem var inget lätt, men det var helt klart en bra start för mig.

Chefsrollerna

Det blev nästan som en oskriven lag, att han stannade på varje företag i tre år, varken mer eller mindre, vilket gjort att han numera har ett långt cv till sitt förfogande. Nästa chefsroll kom att bli på Beijers Byggmaterial som i sin tur ledde till konkurrenten K-rauta på Tornbyområdet, där han blev kvar i sju år och klättrade flera steg uppåt i karriären för att till sist bli regionchef.

– Åren på K-rauta gick väldigt bra, det var riktigt roliga år, men även min största utmaning. Då hade jag ansvar för ett helt hus, och under vårt första hela år efter uppstarten omsatte vi 57 miljoner kronor, när jag slutade var den siffran uppe på 165, berättar Särud.

Centrumledare

Jobblistan är långt ifrån slut där. Efter K-rauta gav han sig in mot centrum, startade upp Linköping City Samverkan och jobbade för att utveckla stadens attraktivitet. Därefter vände han återigen blicken ut mot Tornby, eller iallafall nästan, när han hoppade på jobbet som centrumledare hos Willhem i Skäggetorp.

– Det fanns en storslagen strategi, med en budget på 220 miljoner kronor, från Willhems sida för att utveckla Skäggetorps centrum, därför anställde de mig, men efter bara några månader insåg styrelsen att risken var för stor. Då fick jag en ny roll som kommersiell förvaltare och ansvarig för stadsutvecklingen, en roll jag delvis har kvar fortfarande.

Stora avtryck

Peter Särud har satt, och fortsätter sätta, ett stort avtryck i Skäggetorps centrum och har på det viset väckt liv i den viktiga och populära mötesplatsen. Han trivs här, han trivs som fastighetschef och kanske, men bara kanske stannar han längre än tre år. Det återstår att se.

 – Ska man sammanfatta det hela har det varit en väldigt spännande resa genom åren, men jag har ju 15 år kvar innan jag blir pensionär, så någonting mer kanske jag hinner hitta på, avslutar Peter Särud.

 

Peter Särud

Ålder: 50

Bor: Mjölby

Familj: Tre söner, 9, 14 och 17 år gamla, samt frun Åsa

Intresse: Resor, båt och barnens idrott

Favoritplats: Asien

"Det har nog präglat mig genom livet, att tidigt få uppleva företagsklimatet och se entreprenörsandan på nära håll"