• Anton Jakobsson är teamledare för Röda Korset i Linköping. Här ska de nya värvarna ge sig ut på uppdrag för första gången. Foto: Dennis Petersson
  • Adna J. Hussein, Alexander Hjortstig och Sadia Abdi ska tillsammans med Anton Jakobsson värva nya medlemmar och månadsgivare i Linköping. Foto: Dennis Petersson

Röda Korset ökar sin närvaro i Linköping

Nu startar Röda Korset upp en ny verksamhet i Linköping. Med sina röda, och karaktäristiska västar ger sig ett team ut på stadens gator och i bostadsområden för att värva månadsgivare och medlemmar, men också för att sprida kunskap om organisationens arbete. – Hjälpbehoven i världen är just nu enorma. Alla krafter behövs för att göra skillnad, säger Jehona Behramaj, koordinator på Röda Korset.

Direkt Dialog är en satsning som Röda Korset har anammat i flera svenska städer sedan år 2012. Nu är det Linköpings tur, och med ett nytillsatt team ska organisationen nå ut till fler potentiella medlemmar och månadsgivare. Genom gatuvärvning och dörrknackning ska de sprida information om Röda Korsets humanitära arbete som utförs både lokalt, nationellt och internationellt.

– Vi vill ju nå så många Linköpingsbor som möjligt. Det handlar om att ge sig själv möjligheten att engagera sig, säger Jehona Behramaj, koordinator på Röda Korset i Stockholm.

Lättigenkännliga

Iklädda organisationens röda västar, och med väskan och pärmen i högsta hugg, kommer värvarna att vara lätta att känna igen. Samtliga kommer dessutom att bära ett id-kort tydligt runt halsen.

– Värvarna kommer att arbeta i bostadsområden, både på dag- och kvällstid, och därför känner vi att det är viktigt att informera om vår närvaro, så att allmänheten känner sig trygg när en värvare ringer på dörrklockan kvart över åtta på kvällen, säger Behramaj och fortsätter:

– Som månadsgivare handlar det om att hjälpa till helt enkelt, att bidra till att Röda Korset faktiskt kan vara på plats före, under och efter en katastrof. Hjälpbehoven i världen är enorma och tack vare våra volontärer når vi ut med hjälpen på ett sätt som är mycket kostnadseffektivt.

Den lokala föreningen

Satsningen kommer att pågå fram till våren 2017, och förutom att värva medlemmar, vill värvarna även lyfta fram den lokala föreningens engagemang. Med föreningens närvaro på Universitetssjukhuset, den populära Second Hand-butiken och flera andra verksamheter gör de stor skillnad.