• Konstnären Peter Kruse ställer ut på Passagen. Rörlig form - Formad rörelse heter utställningen. Foto: Fanny Miles
  • Rondo. Tolkningen är fri. Peter Kruse beskriver verket som det lugna och behärskade möter det obehagliga. Foto: Fanny Miles
  • Förebådad avresa. Tre second hand fynd som resulterat i ett konstverk. Foto: Fanny Miles
  • Diagonal, ett av Kruses första verk. En svart låda med speglar varpå den grafiska rörelsen kan uppstå i 520 olika kombinationer. Foto: Fanny Miles

Skapar absurd logik

Kontrollerade och harmoniska rörelser. Peter Kruses utställning Rörlig form - Formad rörelse på Passagen fångar ögat. Det är intressant och på någon nivå, trots sin absurditet, fascinerande. –Jag har en liten ingenjör i mig. Rörelse kan vara sensuellt, erotiskt och laddat samtidigt som det kan vara brutalt och mentalt rubbat, säger Peter Kruse.

Det ologiska möts i kombinerad rörelse och någonstans där, mitt i det surrealistiska och absurda, fastnar man.

–Jag har alltid tjusats av händelseförloppet och de skeenden inom rörelse. Jag sysslade med animerad film tidigare och där spelar rörelse stor roll också. Skillnaden är, att den rörelse vi ser här i verken sker i ögonblicket, menar Peter Kruse.

Surrealism

Utställningen består av 26 verk med bland annat dansande lampor, grafiska former och kontrollerade rörelser. Det är tekniskt och det är surrealistiskt.

–Som konstnär arbetar man med material och tekniker som man har läggning för. Ledordet ska ju vara lust. För mig finns det något magiskt i rörelser och jag använder mig av ganska enkel teknik för att skapa rörelse. Jag brukar säga att jag har ett bondförstånd vad gäller det tekniska. Det sitter i fingrarna på mig, säger Kruse.

Tolkning för konst

Det finns inga glapp i rörelserna, bara en jämn harmoni.

Tolkningarna kring verken är många och Peter Kruse menar att det är så det ska vara.

Entydig konst blir ointressant. Här finns en trenchcoat som blir levande med hjälp av flera barbiedockors armar.

Det knackar på flertalet dörrar som står uppställda, som en metafor för livsvalen. En svart låda med speglar som med rörelse bildar olika grafiska former i 520 olika kombinationer.

Många av verken består av second hand fynd som fått nytt liv.

–Jag samlar på mig saker som jag kanske inte just för stunden vet vad jag ska använda till men som jag vet att jag vill använda till någonting i framtiden. Det kan vara så enkelt att jag sitter med någon sak och gör en svepande rörelse med den och på så sätt hittar jag mitt konstverk, säger Kruse. Ett sådant exempel är verket Liten gul våg, en gul tygbit som sveper över ett hallbord.

Levande saker

Vid en första anblick kan verken se stilla ut men tittar man närmare ser man hur de sakta förflyttar sig och med ens väcks tingen till liv.

Det är skrämmande och besjälat. Utställningen invigdes i lördags och pågår till och med den sista november.