• Det är på Kopparvallen som slaget om Östergötland kommer att utspela sig. Foto: Patrik Ekström
  • Anders Herge ser fram emot derbyt. Foto: Lars Göran Bexell

Slaget om Östergötland

Måndagen 30 september är det Östgötaderby på Kopparvallen då ÅFF möter IFK Norrköping. En match många ser fram emot.

En tät och spännande match – det är vad ÅFFs marknadschef Anders Herge hoppas på och även om han inte vill uttala sig om det sportsliga så kan han inte riktigt hålla sig ifrån att just göra det. Är man engagerad så är man.

– Idag när vi pratas vid så är det bara målskillnad mellan oss och IFK Norrköping och nu har vi två matcher framför oss. Går dessa bra så kommer det att bli en otroligt spännande match med mycket kämpaglöd och riktigt bra fotboll, förutspår Anders Herge och berättar samtidigt att det är just de här derbyna som man ser fram mot.

Lapp på luckan

– Förra året hade vi 8 500 i publiken, riktigt så många tror jag inte på denna gång och vi har inte heller satt upp den extra läktare vi hade förra året. Då var det dessutom första gången på 30 år som vi hade ett Östgötaderby på Kopparvallen vilket i sig var unikt. Sedan låg matchen en månad tidigare och vädret var riktigt bra, minns Anders Herge.

– Men blir det bra väder så tror jag med all säkerhet att vi blir närmare 8 000 som ser matchen mellan våra två östgötalag.

I samband med en måndagsmatch och kanske i synnerhet ett lokalderby är det många företag som väljer att ha olika typer av arrangemang. Det här är en viktig del i ÅFF:s ekonomi och något som Anders Herge känner att man kan utveckla och bygga vidare på då både det sportsliga och de ekonomiska måste vara i balans.

Bättre och bättre

– Självklart kan man ha drömmar om man vad man skulle vilja göra och utveckla. Jag ser för närvarande inte något behov av en nya och större arena utan vi ska jobba med det vi har. Det har hänt väldigt mycket under de senaste fem – sex åren och vi jobbar ständigt på att bli bättre och öka servicen och bekvämligheten för vår publik, säger Herge.

ÅFF har en lång, och i många fall, unik historia. Vi är många som minns klubbens förra storhetstid på 1970-talet med ikoner som Ralf Edström, Roland Sandberg och Benno Magnusson och då Åtvidabergsföretaget Facit var den största och kanske enda sponsorn.

Viktig historia

– Visst är vår historia viktig för oss på många sätt. Vi får inte heller glömma bort nutiden och de matcher som spelas idag. På ett sätt tror jag att vårt återtåg till Allsvenskan i nutid i mångt och mycket var en ännu större bedrift än den som gjordes på 1970-talet, avslutar Anders Herge, marknadschef i ÅFF som ser fram mot drabbningen nu på måndag den 30 september mellan Östergötlands två allra bästa fotbollslag.