• Peter Vincent är chef på Däckhuset och har 25 års erfarenhet av branschen. Foto: Stefan Hedström
  • Emma Ådahl Görling byter däck rutinerat däck på en Volvokombi. Foto: Stefan Hedström

Snart dags att skifta hjul

I och med att det snart råder vinterväglag har länets däckfirmor högsäsong. Peter Vincent på Däckhuset i Linköping har 25 år i branschen och har sett det mesta.

Från och med den förste oktober kan man välja att köra med vinterdäck men när almanackan visar den förste december är det obligatoriskt att ha vinterdäck på, om ”vinterväglag råder” vill säga.

Den första december gäller

– Det råder lite förvirring kring när man ska skifta hjul men det är alltså den förste december som gäller och det är tillåtet att ha vinterdäck på från och med den förste oktober. Många tror att det är den förste november som gäller men det är alltså fel, säger Peter Vincent, chef på Däckhuset i Torvinge, och fortsätter.

– Vi har redan bytt hjul på ett hundratal bilar men det är om någon vecka som högsäsongen sätter igång och då vi har ungefär 180 bilar per dag. Varje bil tar i snitt 15 minuter men rekordet är nog på under fem minuter, säger den luttrade däckexperten. Vi pratar runt lite om det här med hur folk sköter sina däck och om många kör runt med slitna sådana men Peters erfarenhet är att folk de senaste åren börjat bry sig om sina däck om insett att det är viktig trafiksäkerhetsåtgärd att ha fräscha däck på bilen vare sig det gäller sommar eller vinterdäck. Just när det kommer till vinterdäck finns det två typer, dubbdäck eller odubbade.

Dubbat är bäst

– Dubbade däck är utan tvekan helt klart bäst. Är det isigt och halt så ger de ett betydligt bättre grepp och fäste, menar Peter Vincent och guidar oss runt på det nya ”däckhotellet” som man färdigställde för bara ett år sedan. En imponerad hall där det står däck i långa rader och mellan tak och golv.

– Tidigare gjorde vi allt för hand här men nu använder vi truck för att ta ner och fram däcken. Annars blir det för tungt att hålla på med. Att förvara däcken i ett däckhotell har blivit väldigt populärt och praktiskt. Förr var det nog bara företagare som gjorde det men numera är det allt vanligt att även privatpersoner låter oss ta hand deras däck. Det är inte bara bekvämt utan däcken förvaras på ett bra sätt och i rätt temperatur, gummi är ett levande material. Viktigt att tänka på när man kör de första milen med vinterdäcken efter att de plockas fram är att de kan vara lite torra på ytan men det ändrar sig snabbt och efter några mil på asfalt så har ytan slipats av, berättar Peter Vincent.

Dags att investera

Kunderna börjar droppa in och allt fler anmäler att de vill skifta hjul och kanske även investera i ett par nya vinterdäck.

– Jag har märkt att när det kommer till att köpa just nya vinterdäck så brukar folk vilja ha kvalitetsdäck och lägger gärna någon hundralapp extra, avslutar Peter Vincent på Däckhuset i Torvinge.