• Kent Fäldt är nöjd över hur solarierna har utvecklats. Nu är det en god kompensation mot vintermörkret. Foto: Julia Kimell

Solarier ökar D-vitaminnivån

Det finns många fördomar mot solarium, men faktum är att de kan göra nytta snarare än skada om de används på rätt sätt. Rören i solariet har blivit bättre, sängarna har blivit bekvämare och öppettiderna är mer generösa. – Jag hoppas och tror att allt fler människor har förstått att det faktiskt är nyttigt att sola ”lagom mycket”, säger Kent Fäldt på Meddo drop in-solarium.

Det finns standardiserade mått på hur länge du får sola. De är tilltagna så mycket i underkant att ingen ska bränna sig.

– Svenskt lagom är ganska bra. Det tar dock ett par gånger innan du kan se effekt, säger vd Kent Fäldt som driver tre Meddo drop in-solarium. Det första startade han redan 2004 och nu finns tre anläggningar här i Linköping.

Solarierna har generellt haft en svacka de senaste åren, men nu ser man en ökning igen tack vare ökad säkerhet och komfort, och bättre lägen.

– På åttiotalet avgav solrören mer värme. Du stoppade i en pollett och låg där i 30 minuter, varken mer eller mindre. Sedan var du illröd och svettades. Inte särskild behagligt.

I dag är läget ett annat.

– Det finns inbyggda fläktar och rören har en helt annan effekt som i stort sett motsvarar solens strålar. Här i Sverige finns hårda begränsningar på vad som är tillåtet, i mindre reglerade länders solarier klarar du kanske fem minuter.

Även sommartid

Rödhåriga med väldigt ljus hud bör ta det väldigt försiktigt, och vissa mediciner går inte ihop med sol. Därför bör du rådgöra med en läkare innan du sätter igång. Färska ärr och nya tatueringar ska täckas över.

Högsäsongen för solarier är i oktober-november fram till maj-juni. Folk vill vara fina till jul och examen. Många förbereder sig för utlandsresor genom att besöka ett solarium, även under regniga dagar på sommaren.

– Och fastän solen skiner har vi kunder här. Antingen för att de jobbar under soltimmarna eller så känner de sig obekväma med att visa upp sig ute i solen.

Livsviktig D-vitamin

Intensiv solning kan vara skadligt, men det är också farligt att helt låta bli solen. Det finns forskning som visar att livsviktig D-vitamin produceras vid solning.

– Det sägs att för varje person som man räddar från att dö i hudcancer är det uppemot 30 personer som dör av brister. D-vitaminen förhindrar bland annat olika cancersorter och diabetes typ två.

Mörkhyade personer har faktiskt ett större solbehov än ljushyade, och eftersom huden inte tar upp någon D-vitamin alls under vinterhalvåret behövs ett tillskott. D-vitamin är egentligen ett steroidhormon, precis som våra könshormoner testosteron och östrogen. Eftersom D-vitaminet påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler kan en brist därför påverka hälsan på många olika sätt. Bristen kan teoretiskt ge nästan vilka sjukdomar som helst, såsom infektionssjukdomar, vinter- och vårdepressioner, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, benskörhet, autism och MS.

Man kan förstås äta D-vitamin, men då handlar det om stora mängder. Vad sägs om fem kilo lax? Att öka D-vitaminnivåerna i blodet via solning i solen eller solarier verkar förebygga flera sjukdomar.