• LRF Konsult anordnar kurser i sparsam körning för lantbrukare. Följs kurstipsen så kan gårdarna spara rejält med pengar. Foto: Tommy Pettersson

Sparsam körning ger pengar i plånboken

En kurs i sparsam körning kan göra att lantbrukaren sparar 50-100 kronor i bränslekostnad för varje hektar traktorn kör. – Diesel används mycket i lantbruket så totalt sett kan det bli mycket pengar, påpekar Christer Johansson, energi- och teknikrådgivare på LRF Konsult i Östergötland.

LRF Konsult anordnar omkring tio kurser i höst i sparsam körning. Det sker runt om i länet och varje kurs är fulltecknad. Omkring tio personer deltar varje gång.

– Kurserna är populära, det har spridit sig att man med relativt enkla medel kan använda mindre bränsle. Det är det vi lär ut.

Varje kurs pågår under en dag och det är både praktik och teori. Christer Johansson berättar om upplägget:

– Först får deltagaren köra som hemma på gården. Sedan får de coachning och får köra en gång till. Det brukar skilja tio procent i bränsleförbrukning mellan första och andra gången. Hur de sedan kör hemma på gården är en annan fråga. Men minst fem procent tror jag att man sparar efter att ha gått kursen, säger rådgivaren.

Eftersom dieseln grovt räknat kostar tio kronor litern, och att lantbruket i snitt använder 85 liter diesel per hektar så blir effekten att fem-tio procents lägre bränsleförbrukning ger mellan 50 och 100 kronor i besparing per hektar.

Lägre varvtal

Kursen har tre olika körningar. Att lasta med lastmaskin, köra en 10-15 minuters slinga med traktor och ett plöjningsmoment.

– Generellt sett ska man begränsa varvtalet i traktorn. Ju högre varvtal desto mer diesel sprutas in i motorn. Det är vanligt att växla upp vid 1700-1800 varv men det är bättre att göra det vid 1400-1500 varv. Då blir medelvarvtalet lägre och mindre diesel går åt.

Några andra tips är att släppa gasen i nedförsbackar, har rätt lufttryck i däcken, ha rena luftfilter och en annan nyttig detalj är att hålla koll på trafiken.

– Om man ska köra in på en väg och en bil kommer så är det bra att sakta ner och se till att den passerar utan att man behöver stanna. Vid stopp så går det åt extra energi när man kör i gång igen, förklarar Christer Johansson.

När traktorn är ute på fältet och jordbearbetar så är det viktigt att köra på rätt varvtal, inte för högt. Lufttrycket i däcken ska vara anpassat så att traktorn inte slirar och diffspärren ska vara påslagen av samma skäl.

Ekonomiska skäl

Nya krav från KRAV gör att de som är anslutna dit måste ha genomgått en kurs i sparsam körning före 31 december 2014. Andra lockelser till sparsam-körning-kurserna är ekonomiska.

– Många större gårdar kan spara mycket. Bränslekostnaden är den största enskilda posten i traktorkalkylen, upplyser Christer Johansson.

Han tror kurserna kan öppna ögonen på många lantbrukare.

– Många har säkert aldrig kontrollerat hur mycket bränsle det verkligen går åt och vad gäller de nya moderna traktorerna med datorer så är det nog många som litar på inställningarna men de går att justera för att göra dem bränsleeffektivare.