• Linköpingsbördiga Gustav Skogens och Norrköpingsbördiga Simon Öster ligger bakom kommunens nya marknadsföringsfilm. Foto: Dennis Petersson
  • Skomakaren Ender Day var en av alla personer i filmen. (Foto från filmen)

Staden ur invånarnas perspektiv

Kommunen ville ha något nytt, något modernt, något som aldrig tidigare gjorts, och det fick de med råge. När produktionsbolaget Kojan fick i uppdrag att ta fram en ny marknadsföringsfilm om Linköping tog de ut svängarna rejält, och resultatet blev klockrent.

Vad förknippar man mest med Linköping? Många skulle nog säga Jas-planen, Domkyrkan eller kanske ishockeyn, men filmregissörerna Simon Öster och Gustav Skogens tänkte annorlunda. De utgick från Linköpingsbornas perspektiv, fokuserade på de små idéerna och skapade en modern och intresseväckande marknadsföringsfilm. När kommunens Per Wistbo Nibell och Katrin Englund skulle välja produktionsbolag fick de fem förslag, och valet föll på Norrköpingsbolaget Kojan

– En av de saker vi fastnade för var deras beskrivning av visionen för filmen. De skrev så här ”Vi vill göra en film med människor i fokus. Vi vill låta tittaren följa med på en resa genom Linköping där de får uppleva staden i alla dess varierande miljöer utifrån Linköpingsbornas egna perspektiv, samtidigt som vi får en inblick i invånarnas liv, upplevelser och innovationer får vi se alla de saker som gör att Linköping ligger i framkant”, säger Katrin Englund.

Under fredagen rullades den röda mattan ut och en välbesökt filmvisning gick av stapeln på Dataton-lokalen i Mjärdevi. Filmen går nu att beskåda på kommunens hemsida, en film som det ligger mängder av arbetstimmar bakom.

– Jag måste nästan be om ursäkt till alla personer som inte är med i filmen, för jag har filmat 20 timmars material och den blev till slut två minuter lång. Jag ville ha ett tema, en röd tråd, och använda en absurt avancerad klippteknik, så det tog mig tio timmar att klippa fyra sekunder film, men det var bara roligt hela tiden, säger Simon Öster.