• Stångåstadens vd Fredrik Törnqvist är stolt över att få motta Kundkristallen. Foto: Kajsa Nilsson

Stångåstaden är bäst i test

För femte gången prisas Stångåstaden med Kundkristallen för bästa serviceindex i klassen Giganter (företag med mer än 9 000 lägenheter). Denna gång på delad förstaplats med det allmännyttiga bostadsbolaget Mimer i Västerås.

För att vinna Kundkristallen för bästa serviceindex krävs det att företaget har utvecklat sig inom fyra områden: att bli tagen på allvar, trygghet, rent och snyggt samt hjälp när det behövs. Det företag som har gjort största förbättringen av sin service under det senaste året jämfört med den förra mätningen får motta priset. Totalt var 250 bostads- och fastighetsbolag i Sverige, Tyskland och Österrike med i mätningen.

Ett kvitto

– Jag är stolt och glad över att vi ännu en gång fått toppbetyg av våra kunder. Stångåstaden har som ambition att ligga i framkant och driva utvecklingen i branschen. Det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Fredrik Törnqvist, vd för Stångåstaden som har bakgrund som vd för Mimers i Västerås.

Även förvaltningschefen Ulf Gustafsson är glad över resultatet.

– Vi hade inga förhoppningar om att vinna i år igen i och med att vi backat något från förra årets mycket höga resultat. Roligt är också att vår kundtjänst lyfts fram som de som har bäst bemötande vad gäller felanmälan.

Stångåstaden äger och förvaltar cirka 18 600 bostäder i Linköping, ungefär en fjärdedel av kommunens bostadsbestånd. De har mätt kundnöjdhet via AktivBo sedan 2009.