• Ellinor Ladenberg vet hur man äter rätt för att hålla hormonbalansen i schack. Foto: Julia Kimell

Styr hormonerna till ett bättre mående

Från hormonkaos till hormonbalans. Hormoner lugnar ner oss, triggar oss och formar oss till de vi är. – Jag märker ett stort intresse för hälsa. Det är det viktigaste vi har och något vi kan påverka väldigt mycket. Det finns hopp för alla oavsett vad man har för bakgrund, säger näringsterapeuten Ellinor Ladenberg.

Ellinor Ladenberg är ekonomen som arbetade i näringslivet men blev allt mer sugen på att sadla om och arbeta med sin passion för kost och hälsa. Hon läste näringsmedicin under ett par år med inriktning mot mat som medicin. Nu arbetar hon med hälsa på heltid och fokus ligger på att optimera välmåendet hos både företag och individer.

– Livsstilen har väldigt stor betydelse för vårt genuttryck, och vi kan aldrig bara skylla på att vi har ”taskiga gener”. Makten att påverka genuttrycket ligger till 70 procent i våra egna händer.

Tankar påverkar

Hormoner påverkar oss varenda sekund i livet och för att kunna må bra krävs en god balans av kost, motion, sömn och till och med tankar. Genom att tänka positivt stärks immunförsvaret.

Ellinor gör konsultationer av hur du lever och äter och upptäcker dominans eller brist på olika hormoner. Vi har väldigt många olika former av hormoner, några specifika kan delas in i gas- och bromshormoner. Till gashormonerna hör dopamin som ger energi och motivation, adrenalin, kortisol och noradrenalin. Noradrenalinet håller oss vakna och fokuserade och kortisolet är inflammationsdrivande om vi får för höga nivåer.

– Gashormonerna behöver hållas i balans med bromshormonerna gaba – hjärnans naturliga valium, serotonin och progesteron som ger lycka och harmoni. Melatonin är ett sömnhormon som också är viktig för välmåendet och vilken sömnkvalité vi får, säger Ellinor.

Lugn i magen och själen

– Magen är grunden för hela vårt immunförsvar och för hur kroppen mår, fortsätter Ellinor, stressar vi mycket och äter mycket raffinerad mat kan vi få magbesvär och detta påverkar vårt välmående och stressar kroppen. Stress utan rätt återhämtning är riktigt dåligt för hormonbalansen, så det bästa du kan göra att slappna av efter stressiga perioder. På sikt kan annars binjurarna bli utmattade och sköldkörteln få problem.

Det är viktigt med daglig motion för att få igång kroppen och därigenom höjer du också serotoninet. Andra källor till välmående är dagsljus och umgänge med vänner och familj; det är viktigt att finnas med i ett socialt sammanhang och få göra det man älskar.

– Omge dig med saker du tycker om och mår bra av. Det kan vara musik eller att umgås med någon du håller av, då höjs ditt välbefinnande, menar Ellinor.

Ät alla färger

Omega 3 är viktigt för hjärnan och motverkar depression. En kost med antioxidanter är viktig för immunförsvaret och motar fria radikaler. Den som följer regnbågsprincipen och äter frukt och grönsaker i alla färger håller sig friskare.

– Blåbär är en riktig superprodukt. Ju starkare fläckar på kläderna desto starkare antioxidanter kan man säga. Det är bra för både mörkerseende och hud.

En nyckel till välmående är att köpa ekologiskt. Bekämpningsmedlen i besprutad kost påverkar hormonbalansen negativt och det gäller även våra barn.

Mildrar PMS

Det är förstås individuellt hur man påverkas av hormonerna och en del av Ellinors konsultationer är att testa vilken metabolisk kroppstyp man är.

Hormonerna påverkar oss olika mycket under livets faser. Tiden innan menstruation händer det mycket med våra hormonnivåer, likaså tiden innan menopaus. Lär man sig förstå hur hormonerna samverkar med varandra och hur man kan lindra PMS-besvär genom både kost och livsstilsändringar så kommer man långt.

 

FAKTA Håll hormonbalansen i schack

Se över din livsstil.

Ha regelbundna kostvanor, gärna med långsamma kolhydrater.

Är rätt fetter: fisk, nötter, frön, kallpressad ekologisk olivolja, avocado...

Satsa på bra protein: linser, baljväxter, ägg, nötter, kyckling, kalkon, yoghurt...

Ät inte för sent inpå läggning; matsmältningen stör sömnen.

Sov ordentligt, 7-8 timmar. Under sömnen återhämtar sig organen och kroppen får vila och läka.

 

FAKTA Ellinor Ladenberg

Gör: Driver företaget Ladenberg Nutrition i Linköping.

Utbildning: Näringsterapeut, hälsocoach, marknadsekonom.

Bor: Linköping.

Familj: Man och två barn.

Drivs av: Att få människor att genomföra positiva livsstilsförändringar.

Älskar: Familjen, människor, utmaningar.

Favoritfrukt: Mango, hallon, blåbär.

Favoritgrönsak: Avocado och broccoli.

Aktuellt: Den 1 mars håller hon föreläsningen ”Hormonkaos till hormonbalans” på Hudvis.