• Sunfleets David Milton är stationerad i Linköping. Om 15 till 20 år tror han att bildelning är normen i Sverige. Foto: Dennis Petersson
  • Sunfleet har funnits i Linköping, med sina poolplatser och bilar, i över tio år, men nu ökar de mer än någonsin. Foto: Dennis Petersson
  • Det är nästan uteslutande Volvo-bilar som finns att tillgå genom Sunfleet. Foto: Dennis Petersson

Sunfleet succéökar i Linköping

"Om 10 till 15 år är det här normen"

Tio poolplatser och ett femtontal bilar, bara under 2017. Bildelning är ett hett ämne i Linköping och i stora delar av landet, något som företaget Sunfleet märker av rejält. – Problemet är snarare att hinna utöka i den takt som krävs, berättar regionansvarige David Milton.

För snart 20 år sedan ville Hertz Hyrbilar och Volvo Cars hitta ett mellanting, något utöver att hyra eller att äga en bil, och resultatet blev Sunfleet. Som ett gemensamt projekt anlades poolplatser som utrustades med bilar och idag har tjänsten över 54 000 medlemmar. Genom några få klick, på mobilen eller datorn, går det att spåra alla lediga fordon i närheten, sedan är det bara att boka en tid, gå till parkeringen och låsa upp dörrarna med ett registrerat medlemskort. Nyckeln då? Ja den finns i handskfacket och nås av en specifik kod.

– Bilägandet är inte lika hypat längre, speciellt inte bland 80- och 90-talister. Man vill fortfarande ha tillgång till en bil fast utan det övergripande ansvaret, med service, däckbyten och annan drift, så det är en stor anledning till vår markanta ökning, men vi har även en stor kundgrupp bland äldre som flyttar in till städerna, berättar David Milton från Sunfleet, regionansvarig i Mellansverige.

Kommunala tjänsteresor

Tack vare ett politiskt beslut gjorde bildelningsföretaget entré på Linköpingsmarknaden för nära tio år sedan och fick då ansvar för kommunens samtliga tjänsteresor, något som låg till grund för en snabb etablering. I skrivande stund har företaget 50 bilar fördelade på 19 poolplatser runt om i stan, men fler är på väg, i en rask takt.

– Vi kommer att utöka med ytterligare ett tiotal poolplatser och ett femtontal bilar bara i år och under de senaste tre till fyra åren har vi märkt av en betydligt större efterfrågan. Vi ökar både omsättningen, och medlemsantalet, med ungefär 25 procent varje år, så nu har det verkligen tagit fart, säger Milton. 

Parkeringsnorm

Som en del av det omfattande byggprojektet i Vallastaden ser framtiden ljus ut i Linköping. Alla som flyttar in i den nya stadsdelen kommer att få ett femårigt medlemskap hos Sunfleet, något som har gjort det möjligt för byggherrarna att minska antalet fasta parkeringsplatser med 25 procent. Det tack vare kommunens beslut att anta en flexibel parkeringsnorm.

– Vad är bäst att ha? Hus där folk kan bo eller parkeringsplatser där våra bilar ska stå? Vi tycker att det är slöseri på dyrbar mark och i dagsläget kan 73 procent av Sveriges befolkning faktiskt klara sig på att dela bil med andra. Allt handlar om den mentala inställningen, säger David Milton och avslutar:

– Om 10 till 15 år kommer bildelning och inte bilägandet att vara normen, det är jag säker på. Det är ungefär samma sak som musik, ingen köper skivor längre, nu har vi Spotify.