• Sven Sjögren väntar fortfarande på att Flyttnord ska agera så att han får tillbaka sina pengar. Foto: Tommy Pettersson

Sven har inte fått tillbaka pengarna än

Flyttnord känner inte igen affären

I en artikel Linköpings Tidning publicerade i onsdags berättade vi om Sven Sjögren som blivit lurad på 220 000 kronor av företaget Flyttnord .
En enkel flyttmanöver av 16 kartonger och fyra hyllor förvandlades till en absurd historia bestående av bedrägeri och stöld.

Skulle ju bara flytta kartonger

 I våras stod Familjen Sjögren i begrepp att visa upp sin bostad för en eventuell försäljning och ville då magasinera en del kartonger och hyllor.
Några dagar innan visningen ringde Sven runt till ett antal flyttfirmor i regionen men eftersom han var sent ute var det ingen som hade tid att hjälpa till det aktuella datumet. Utom, just det, Flyttnord. Ett företag som egentligen heter Flyttnorden AB.
En flytt av kartonger och hyllor som skulle köras en knapp mil för att magasineras skulle flyttföretaget ha 31 250 kronor för. Dessutom skulle flyttgubbarna ha betalt direkt i kontanta medel.

Preliminär överenskommelse på 20 000 kronor

 Flyttnord, som nu hade Sjögrens egendom i flyttbilen, ville ha en överenskommelse på ort och ställe annars skulle man inte gör ett dugg för att genomföra flytten.
Sjögren gick då med på att göra en insättning på 20 000 kronor till företaget under förutsättning att han senare skulle kunna diskutera ett mer skäligt pris. Följaktligen gick man in i Sjögrens bostad för att göra en insättning via Svens dator.
En av flyttkarlarna följde  med Sven in i huset för att se till att transaktionen blev utförd. När Sven knappat in koderna lämnade han rummet i två – tre minuter för att prata med sin fru och då blev flyttgubben ensam i rummet.
På måndag efter flytten märkte Sven att 220 000 kronor hade överförts från hans konto till ett annat privatkonto i två olika transaktioner. Efter att ha polisanmält Flyttnord ringde Sven sin bank för att få det mottagande privatkontot spärrat. På kontot fanns då endast 69 000 kronor kvar. Dessa pengar fick Sven sedan  tillbaka. Men kontoinnehavaren hade redan hunnit sätta sprätt på dryga 150 000 kronor.

Hur kunde de veta?

Senare i veckan fick Sven ett telefonsamtal från Flyttnordchefen när denne hade märkt att Sven hade pratat med banken. Chefen visste om att pengarna har satts in på ett privatkonto men ville trots denna vetskap ha 20 000 kronor av Sven eftersom han inte hade fått in pengarna på företaget Flyttnords konto.
– Utöver detta telefonsamtal med Flyttnords chef har jag haft en omfattande mejlkontakt med företaget angående den brottsliga kontoöverföringen, berättar Sven Sjögren.
Det känner jag inte till
När Linköpings tidningen ringer upp chefen för Flyttnord säger han att han inte känner till affären utan hänvisar istället till ägaren av företaget.
– Nej, det vet jag inget om. Det är ju semester nu, men jag föreslår att ni ringer ägaren Bernt Johansson, han är tillbaka fredag den  4e augusti, svarar chefen.

Nyttan av att reklamera

Sven Sjögren anmälde företaget Flyttnord till Allmänna Reklamations Nämnden (ARN) angående företagets prissättning. En reklamation som visade sig inte var den enda förekommande reklamationen hos ARN gällande Flyttnord.
 ARN kan dock inte berätta så mycket mer men de säger att de fått in ett 20-tal anmälningar om Flyttnord för bland annat bedrägeri.

Tommy Pettersson/Elin Elmby