• Mitt i händelsernas centrum hittar vi Claes Lauritsen - men han står egentligen mest i bakgrunden för att ge plats åt kunden. Foto: Julia Kimell
  • Mitt i händelsernas centrum hittar vi Claes Lauritsen - men han står egentligen mest i bakgrunden för att ge plats åt kunden. Foto: Julia Kimell
  • Claes Lauritsen och hans kollegor har precis börjat få spinn på verksamheten. Just vindkraft är ett område han promotat. Foto: Julia Kimell
  • Claes Lauritsen är en riktig framåtblickare och Brand Event gör detsamma i full fart. Foto: Julia Kimell
  • Vindkraft och bygg - två områden som promotats genom Brand Event. Foto: Julia Kimell

Tar evenemangen till nya höjder

Brand Event står bakom många tillställningar i Linköping, men själva är de så anonyma att de inte visar sig ute på event med egna loggan på kläderna. I stället bär de kundens kläder. Som konferencier hittar vi ofta företagets grundare Claes Lauritsen – för allt från marknadsföring och publika event till riktiga folkfester. Som nästinkommande helg då tidningen du håller i handen firar 15 år i Trädgårdsföreningen.

– Jag älskar att få till ett samtal med besökaren: folk ska prata med varandra så det blir en dialog och inte bara enkelriktad kommunikation. Så skapas positiva och framgångsrika möten, säger Claes Lauritsen med tindrande ögon.

Mycket tanke ligger bakom varje event. Morotsbuketter, tomma pillerburkar och en grävskopa inslagen i ett stort paket är bara några av tricken de tagit till nu under året. På ett spadtag i Harvestad i våras fick alla gäster som överraskning plantera en blomma för att ta med sig hem – småsaker som inte kostar mycket men som ger positiva minnen.

– Det blir allt viktigare för de som bygger att nå ut i media och till rätt personer inom politiken och näringslivet. Vi försöker vara lite kreativa och hitta nya sätt att få media intresserade. Det gäller att tänka till lite. När vi fick arrangera spadtaget av Smedstad ridcenter var det greptag i stället för första spadtaget. Och första grävskopstaget i Lambohov togs i juletider med grävmaskinen inne i en julklapp. Det är sådant som ger mervärde.

Radio i pojkrummet

Den sociala utstrålningen med talets gåva kan sägas ha sin början i barndomen. Som 12-åring satt han på rummet och spelade in olika radioprogram. Kompisarna satt uppradade vid olika bord.

– Jag vet inte om de tyckte det var något roligt eller inte, men de fick symbolisera olika avdelningar på den påhittade redaktionen, skrattar han över minnet.

Detta banade väg för skoltidningsskrivande, medieprogram och radioutbildning i Skåne. Han jobbade på tidigare lokalradion Radio Match och extra på den lokala radiosporten – nyttigt för att lära sig stå på scen i dag. Han var programledare några år och stationen gick allt mer över till radioevent med partykryssningar till Finland och artistuppträdanden i köpcentrum.

– Det var en viktig period. Jag är glad i dag över att jag fick öva upp publikkontakten redan då. Men visst, jag är väl alltid lite nervös med pirr i magen, på ett positivt och förväntansfullt sätt. Just nu är det så himla roligt på jobbet, vi börjar få tillbaka för allt vi lagt ner. Spännande uppdrag med mycket energi!

Uppskattning är härligt, konstaterar Claes. Att se kunden bli nöjd efter lyckade event.

– När man ger så mycket av sig själv är det härligt med återkoppling. Då är det värt allting, men motgångar är viktiga de också. På stora event med tajt tidsschema är det lätt att saker faller mellan stolarna. Ett halvt års planering för en halvtimmes fest och inget får gå fel. Det är det svåraste – att få med alla detaljerna med så många inblandade. Vi har en väldig tidspress och kunden kan inte betala för hur mycket tid som helst.

Duktig idrottare

Som ung sysslade Claes med friidrott – och i synnerhet löpning. Terränglopp var det bästa han visste och dessa sprangs gärna med pappa. Han lade dock ner karriären som 16-åring då han fick problem med knäna. Dessutom hade det plötsligt blivit roligare att umgås med kompisar, och så fick han moppe.

– Jag tränade och tävlade med Kristian Olsson och en rad andra i en grupp som nådde stora framgångar. I friidrotten lärde jag mig att umgås med alla typer av människor och att anpassa mig.

I militären fick han förtroendeuppdrag som utvecklat honom till den utåtriktade person han är i dag, men det finns stunder då den mest karismatiske personen känner sig osäker.

– Jag skulle väl säga att mitt självförtroende är skapligt bra men jag tycker det är jobbigt på stora nätverksmingel – att på kort tid berätta om sig själv och hitta samtalsämnen. Även om jag är verbal upplever jag mingel som obekvämt. Men jag har gått med i affärsnätverket BNI som en gång i veckan träffas för att utvecklas och utbyta erfarenheter. Så det har blivit bättre.

Våga be om hjälp

Claes blev till slut mätt på radion och fick nya tankar.

– Jag minns en viss morgon då jag vaknade upp och sade till mig själv att jag skulle starta eget. Under den processen lärde jag mig något viktigt, nämligen att våga ta hjälp. Jag hade turen att ha folk i närheten av mig som kunde komma med bra tips och kände revisorer och så vidare. Det är många som är för stolta och ”kan allt själv”.

Lång resa

Det blir inte mycket fritid som egenföretagare men den tid han har över spenderar han helst med vänner och familj.

– Vi träffades i baren, min fru Jenny och jag. Hon jobbade i en krog som var populär när jag flyttade hit, och jag och mina radiokollegor hade inte så mycket för oss när vi var lediga så vi hamnade ofta där. Efter mycket om och men föll bitarna på plats, konstaterar han nöjt.

– Jag har fått höra att jag var passiv i början, men efter en tid blev jag mer offensiv. Typiskt mig.

Just nu är det full fart därhemma med Molly 2 år som springer omkring – det gäller att vara på sin vakt. Barnens positiva energi tar han med sig till jobbet.

– Jag har inte kunnat vara pappaledig så mycket så jag vill verkligen ta vara på den tid jag får. Baksidan av att vara egenföretagare är att det är svårt att sätta familjen i första rummet, men vi har en bra dialog. Vi har ett fåtal familjer vi umgås ganska mycket med. Det är bättre än att ha många kompisar. Sedan gillar vi att resa och försöker ta en weekend någon gång per år.

FAKTA Claes Lauritsen

Gör: Vd/projektledare på egenstartade linköpingsföretaget Brand Event där han hjälper företag att planera och genomföra sina event. Håller även utbildningar i mötesteknik. ”Det är kul att inspirera och föra kunskap vidare. En del kunder är tvingade in i mässmontrar och jag får hitta ett sätt att peppa dem”.

Utbildning: Medie- och kommunikationsvetenskap i Göteborg, radioutbildning i Båstad.

Intressen: Resa. Gärna till Paris igen, eller New York och samla inspiration. Laga mat, umgås med familj och vänner.

Familj: Gift med Jenny. Har barnen Molly 2 år och Theo 5 år.

Bor: I Linköping, Lambohov. I radhus – där är det enkelt att leva med gräsmatta och dagis runt hörnet. Det är livskvalitet!

Född: I Göteborg.

Ålder: 37 år.

Drivkraft: Mötet med andra människor och att få uppskattning för lyckade uppdrag.

Motto: Oroa dig inte i onödan - ta problemen när de kommer.

Favoritplats i Linköping: Förutom hemma med familjen skulle jag nog säga Trädgårdsföreningen – en fantastisk plats som dessutom är centralt belägen.