• Frida Johansson, Louise Ek och Moa Björkman vill förändra situationen för tjejer på teknikprogrammet. Foto: Fanny Miles
  • En del av teknikgänget samlat. Från vänster: Frida Johansson, Rebecka Leidelöf, Elsa Hallqvist, Adriana Valladares, Vilma Hägg Edelönn, Rebecka Svedberg, Louise Ek och Moa Björkman. Foto: Fanny Miles

Tekniska tjejer vill bli fler

Det var när gymnasieeleven Louise Ek fick höra att det var tjejer på Berzeliusskolans teknikprogram som trivdes sämst av alla gymnasielever i Linköping, som hon bestämde sig för att förändra situationen. I dag driver hon projektidén Teknikprogrammet som är en del av jämställdhetsorganisationen Make Equal/Crossing Borders projekttävling.

–Förra våren fick jag höra att en trivselundersökning, som gjordes på Linköpings gymnasieskolor, visade att tjejerna på teknikprogrammet trivdes allra sämst. Jag ville engagera mig på något sätt för att förbättra villkoren. Därför drog jag igång projektet, berättar Louise Ek som går sista året på Berzeliusskolans Teknikprogram, och fortsätter:

–Med projektet vill jag lyfta underifrån. Inte tracka männen utan snarare lägga fokus på att stärka tjejernas självförtroende.

4 tjejer per klass

I år är det 46 tjejer, fördelat över 11,5 klass med cirka 30 elever i varje klass, som läser på Berzans tekniska program. I genomsnitt innebär det fyra tjejer per klass. Frida Johansson som läser i årskurs två vill förändra synen.

–Vi vill visa den rätta sidan av vad programmet innehåller och att det faktiskt finns tjejer som läser teknik, säger hon innan Moa Björkman flikar in:

–Man får alltid en massa kommentarer när man säger att man läser teknik. En lärare frågade mig om killarna i klassen hjälper mig med tekniken och de flesta man berättar för att man läser teknik reagerar förvånat. Det blir ganska tröttsamt i längden att få sådana kommentarer och man börjar nästan ifrågasätta sig själv om man hör hemma på programmet, säger hon.

Lika teknisk som en annan

Det är ett gäng något modfällda, dock framåtblickande tjejer jag möter i Berzans korridorer. De vill läsa teknik. De har visioner. Precis som vem som helst. Det är inga konstigheter, finns ingen bakomliggande agenda.

Bara ett gäng ungdomar som vill trivas med sin gymnasietid utan kommentarer om sitt kön. För att inspirera inför framtiden har Louise Ek bjudit in olika företag till att föreläsa om hur det är att vara kvinna i branschen samt om alla de möjligheter som finns på arbetsmarknaden för den som läser teknik.

–Jag vill nog bli ingenjör, framför Louise Ek.

–Jag sticker kanske ut lite men min plan är arkitekt, säger Frida Johansson. Moa Björkman är inte säker på yrkesvalet än men att hon ska plugga vidare vet hon.

Stärka varandra

Projektledaren Louise hoppas också på att vidare kunna starta en tjejgrupp där de ”tekniska tjejerna” kan träffas och hitta på aktiviteter tillsammans för att skapa gemenskap och öka tryggheten.

–Vi vill bland annat besöka högstadieskolor för att berätta om vårt program för eleverna. Kanske kan det inspirera någon, menar hon. Hon berättar att hon själv var tveksam till att börja på teknikprogrammet eftersom hon inte ville vara ensam tjej.

–Men mamma övertalade mig till att börja, säger hon och skrattar.

I Louise klass är de två tjejer medan det i Frida Johanssons klass finns 14.

–Så ska det ju inte vara, att man tvekar över något man verkligen vill bara för att man är rädd för att sticka ut för mycket, säger Louise Ek och skakar på huvudet. I Make Equals tävling får vem som helst rösta på bästa jämställdhetsprojekt. De sju främsta projekten får dela på en prissumma på 100 000 kronor, pengar som ska användas för att vidareutveckla projekten.

–För oss skulle pengarna göra skillnad. Då kan vi verkligen satsa på att locka fler tjejer till teknikprogrammet. I nuläget ligger vårt projekt på plats tre så fortsätt rösta, uppmanar Louise Ek. Projekttävlingen pågår fram till den 25 januari.