• Att analysera kring vad felet är, är en utmaning som Åsa De Val gärna antar. Foto: Fanny Miles
  • Åsa De Val har gedigen erfarenhet vad gäller reparationer av träblåsinstrument. Foto: Fanny Miles

Träblåstoner i dur

I ett rött litet hus, alldeles i utkanten av Gamla Linköpings historiska kvarter, har Åsa De Val sin träblåsverkstad. Här spelas saxofon, tvärflöjt, klarinett och fagott, inte för de harmoniska tonernas skull utan för att hitta orsaken till just varför tonerna inte dansar. –Träblåsintrument är en logisk och intellektuell utmaning. Instrumenten har en komplex mekanik och jag måste själv räkna ut vad felet är. Varje instrument är unikt så det blir aldrig enformigt, säger Åsa De Val.

Sedan 1988 har hon arbetat som träblåsreparatör. Utbildningen i England innefattades av 3 år vid skolbänken och 1 år som lärling.

–Jag har tidigare spelat tvärflöjt men kände att jag till slut bara spelade för att bli bättre och inte för att det var kul. När jag upptäckte den här utbildningen i England tändes alla mina cylindrar så jag lade ner flöjtspelandet för att utbilda mig istället, berättar Åsa De Val glatt. Yrket som träblåsreparatör innebär att hon får kombinera musik med hantverk, två kreativa grepp som alltid stått som självklart i hennes liv.

”Musik är irriterande”

Idag får musiken ingen plats längre men för Åsa spelar inte det någon roll.

–Det är nästan lite tabu men jag har kommit fram till att musik inte är något för mig. Det är inte viktigt i mitt liv, snarare lite irriterande. Däremot tycker jag att det är roligt att reparera instrument åt mina kunder så att de kan få njuta av den. För många av de som kommer hit med sina instrument är musik deras själ. De behöver verkligen instrumenten. Det är fint att kunna hjälpa till då, säger Åsa.

Gör egna verktyg

På verkstadsbänkarna i Åsa De Vals lokaler ligger verktygen utspridda. På en hylla står flertalet klarinetter och på golvet knatar hunden Valdi omkring. Längst in i verkstaden har Åsa en svarv där hon kan tillverka sina egna verktyg.

–Det ingick i utbildningen att lära sig göra verktyg. Vissa tänger och mejslar som behövs till reparationerna till exempel, finns inte att köpa. Då är det nödvändigt att kunna tillverka de själv, berättar hon och visar en annorlunda typ av mejsel signerad Åsa De Val.

Instrumentens spektra

Projektet för tillfället är en saxofon.

–Jag tror att det är packningen som inte tätar tillräckligt, säger hon medan hon testar klaffarna. Varje instrument provspelas av Åsa innan avfärd tillbaka till ägaren för att säkerställa att felet inte kvarstår.

–Jag har slitit mitt hår många gånger medan jag söker efter felet. Det går inte att följa ett standardprotokoll eftersom att varje instrument har sin egenhet. Det finns många olika bottnar och ett helt spektrum av åtgärder, säger Åsa. Hennes yrke är unikt. I Sverige är det några få som har träblåsreparatör som huvudsaklig inkomst. Till Åsas verkstad kommer musiker från hela landet. Lika bra det, här möts de av varm hand och gedigen erfarenhet och kunskap. Åsa De Val kan sina instrument.