• Kundbemötande är ett vinnande koncept. Foto: Patrik Ekström
  • Canvas, laminering och tryck på olika produkter kommer allt mer.
  • Anders har kvar en begagnatavdelning. Härligt.

Tradition och förnyelse

 Han har klarat sig igenom en digital revolution och en stor omstrukturering inom sitt affärsområde.

I över 30 år har Anders Fromholtz på samma ort och ställe mött sina kunder med samma ödmjukhet, tålamod och en stor portion branschkunskap.

Det har inte alltid varit lätt men han har en enastående ihärdighet, uppfinningsrikedom och som så många andra egenföretagare lägger han inte bara ner sin själ utan framförallt mycket tid i företaget.

Permanent verksamhet

Anders Fromholtz är tredje generationens fotohandlare och precis som sina, än så länge mer kända, förfäder är han också en hängiven fotograf när tillfälle ges.

Linköpingsborna känner igen Anders farfar i hans unika historiska bilder från 1900-talet. Folke Fromholtz startade fotofirman som nu har legat i samma kvarter sedan 1920-talet.

Anders Fromholtz vill inte prata om det gamla och värjer sig när jag börjar prata om Linkopia och pionjärskap inom fotografin.

– Vi behöver väl inte prata så mycket om det där; jag vill istället prata om nuet och hur den tekniska utvecklingen påverkat den bransch jag är verksam i, säger Anders som började jobba fotobutiken redan 1981. Han var då en fotointresserad yngling som genomgått teknisk utbildning och äpplet föll inte särskilt långt från trädet.

Nedläggningshotat

Anders farfar höll i företaget ända upp till åttio års ålder och var mogen att lägga ned men då hoppade sonsonen in i handlingen. Återigen värjer sig Anders för historiens vingslag.

– Någon gång på 1990-talet började tekniken att förändra branschen rejält. Vi gick från kemisk process till digitalt på kort tid. Jag hade tur som hade ett par yngre anställda som var duktiga på den nya tekniken så vi hängde på, berättar Anders som hela tiden har behållit den gamla tekniken parallellt med allt det nya.

En hel detaljhandel inom foto slogs ut under ett par decennier och produkterna inlemmades i större elektronikföretag men den expertkunskap som ligger hos fotografen själv följde inte med. Det är förmodligen i hantverkskompetensen inom tjänsten som Fromholtz största affärsfördel ligger. Idag finns det hur mycket teknisk kunskap som helst kring hur man manipulerar pixlar i en mobiltelefon, men det finns inte många som förstår solljusets spel för ögat.

Från framkallning till?

Fromholtz gick ur Expert, före detta Linkopia, ett år innan företagskedjan gick i konkurs och fick i och med det större en frihet att utforma verksamheten och lite lägre leveranskostnader.

– Vi följer naturligtvis kundernas önskemål men vi har tagit bort storbildstv och annan skrymmande verksamhet. Istället satsar vi på att utveckla produkterna från fotografiet. Vi gör avtryck på canvas, muggar, brickor och tröjor. Vi utbildar oss hela tiden för hänga med, berättar Anders och lägger till att ID, körkort och visumfotografering är en marknad som har växt de senaste åren.

Fromholtz har överlevt i över 90 år och Anders själv är ”still going strong” efter 30 år i branschen. Det man slås av vid en pratstund är hans entusiasm, kreativitet och framförallt tålamod med oss som inte kan lika mycket som han själv kan.

Citatet:

Den digitala tekniken får inte förstöra fotografiet utan utveckla istället.

Fakta:

Anders Fromholtz är gift och har barn men är i övrigt förtegen om det som rör familjen.

Fotoaffären har legat på samma ställe vid Trädgårdstorget sedan 1936.

Folke Fromholtz var med och grundade Linkopia.