• Sanna Pyhäsalmi visar en övning som är bra att göra när man får börja träna efter förlossningen. Foto: Emma Taube Sjöstedt
  • Under denna övning kan barnet ligga på magen i stället för vikten. Foto: Emma Taube Sjöstedt

Träna efter förlossning

När kan man börja träna efter förlossningen? Och hur ska man träna? Gruppträningsinstruktören Sara Pyhäsalmi ger svar på frågorna.

Sanna Pyhäsalmi jobbar på Campushallen och hon berättar om Stark Mamma, som är ett träningspass där mammor kan träna med sitt barn. För att få vara med på passet behöver den nyblivna mamman ha varit på efterkontroll och fått klartecken av läkaren att få börja träna. Om kvinnan inte har läkt ordentligt kan skadan bli ännu värre av att träna. För dem som har haft en problematisk graviditet och förlossning kan det ta några månader innan man kan börja träna igen.

Inga sit-ups

Efter att kvinnan har varit på efterkontrollen och får börja träna igen finns det några övningar som är bra och några som är sämre.

– Det viktigaste är att lyssna på kroppen, berättar Sanna Pyhäsalmi.

På Stark Mamma-passen läggs fokus på bäckenbottenövningar och bålstabilitet. Instruktörerna försöker undvika att göra djupa utfall, då några kan ha problem med att knipa eller har haft foglossning. Och instruktörerna har aldrig sit-ups på passen. Den raka bukmuskulaturen har deltat på sig för att göra plats för magen, och om man gör en sit-up är det lätt att den åker isär. Det är viktigt att bukmuskulaturen får läka ihop efter förlossningen.

På barnets villkor

Sanna Pyhäsalmi säger att Stark Mamma-passen sker på barnets villkor.

– Mitt i allt kanske det måste ammas. Eller så går det bara inte att träna längre, och då får man vara glad för att man kunde vara med och träna i tio minuter, säger Sanna Pyhäsalmi.

Barnet kan vara med i vissa övningar, till exempel när man ska göra en armhävning kan man lägga barnet mellan armarna och pussas. Barnet kan även ligga bredvid. Sanna Pyhäsalmi säger att det kan vara farligt om barnet har börjat krypa eftersom viktplattor används ibland. Under hösten har Campushallen två Stark Mamma-pass i veckan. Passet passar även för gravida och pappor.