Turismsuccé för Östergötland

Turister flockades till de östgötska vidderna under 2014. Från 2013 till 2014 ökade övernattningarna i regionen med 6,8 procent, ett resultat av det utvecklingsarbete som bland annat Visit Östergötland har siktat in sig på. – Jag tror att ökningen beror på långsiktigt och ambitiöst arbete för att få fler attraktioner, evenemang och bättre boende, säger Susanne H. Fredriksson, chef för besöksnäring och turism på Visit Östergötland.
Totalt sett blev det 56,6 miljoner övernattningar i Sverige
under året. En stor del i den storskaliga turism för Östergötlands del kan bero
på Bråvalla festivals stora besökarantal på 50 000 människor. Dock kom många
redan från regionen och Susanne H. Fredriksson tror ändå inte att Bråvalla är
den enda faktorn.
– Bara Bråvalla enskilt räcker inte för att öka turism, även
om alla typer av evenemang är bidragande. Samtliga aktörer tillsammans hjälper
till från sport- och kulturevenemang till familjeaktiviteter, säger hon.
Fler besök från utlandet
Besök från utlandet visade sig också vara en stor del i
rekordåret. Norge och Tyskland är de största utlandsmarknaderna med en ökning på
7,8 procent. Dock har besökare från Storbritannien, Nederländerna och Schweiz
också funnit charmen med Sverige då deras besök ökade med över tio procent.
– Turism är viktigt för en region. Det stärker varumärket och
får fler människor att upptäcka regionen. Vi kommer att arbeta vidare för att
skapa bra förutsättningar för turism, avslutar Susanne H. Fredriksson.