• Quentin Bancel har turnerat med cirkusvagnen i Frankrike tidigare. Han är uppvuxen i en cirkusfamilj och har god vana av akrobatik. Foto: Fanny Miles
  • Mikael Lindström, Quentin Bancel, Mattias Lindström och Magali Bancel utgör kvartetten i en cirkus på hjul. Foto: Fanny Miles
  • Det går upp och det går ner i Östgötateaterns nycirkussatsning. Foto: Fanny Miles

Turnerande nycirkus

Akrobatik i centrum

Östgötateatern ger sig ut och iväg genom sensommarsverige med turnén Håll ihop – en cirkus på hjul. Det är nycirkus i sin allra enklaste form. En styck cirkusvagn, en trampolin, replinor och fyra akrobater.

I augusti börjar turnén och den 11 september dimper de ner i Skäggetorp.

– Tanken är att skapa en mötesplats mellan etablerade svenskar och nyanlända och vi spelar på platser där scenkonst inte så ofta syns. Vi spelar utomhus och bjuder in bland annat asylboenden. Vi tror att en sådan här föreställning kan berätta något utan ord, säger Eva Lundgren Stenbom, projekt- och turnéledare.

Två syskonpar

De fyra akrobaterna består av syskonparen Mattias Lindström och hans bror Mikael Lindström samt franska cirkusartisterna Magali Bancel och hennes bror Quentin Bancel. Magali Bancel och Mattias Lindström är dessutom gifta och båda två är knutna till Östgötateaterns ensemble.

– Vi har turnerat med cirkusvagnen under fem år i Frankrike. Nu har vi arbetat om showen för att den ska passa publiken vi möter under turnén. Vi vill tillgängliggöra cirkus som konstform, berättar Quentin Bancel som är i Östergötland några dagar för att repetera.

Utan ord

Östgötateatern har satt upp en treårsplan där arbetet med nycirkus står i centrum. I just detta fall är syftet från teaterns håll att skapa mötesplatser för olika grupper i samhället. Både för den vane teaterbesökaren som för den nyfikna.

– Cirkus är ett sätt att förmedla budskap utan ord och kan därför fungera bra som integrationsprojekt, säger Linda Vidarv, informations- och marknadschef på Östgötateatern.

I grund och botten handlar det om att de allra flesta gillar cirkus. De allra flesta fångas och fascineras över konsterna och i viss mån de magiska färdigheter som akrobaterna visar prov på.

– Föreställningen bygger på att förundra och förvilla. Vissa delar involverar publiken där de kan få hjälpa till med vissa delar. Det är ett sätt att skapa delaktighet, menar Eva Lundgren Stenbom.