• Malin Ljung i centrum under förra årets mässa. Foto: Tommy Pettersson

Ungt företagande in i framtiden

Stärka unga att förverkliga drömmar

Via Ung Företagsamhet vill man ge unga entreprenörer både verktyg och möjlighet att utveckla sig själv, kanske en idé och inte minst, skapa nya företag för Sveriges bästa.

Malin Ljung är Regionchef för Ung Företagsamhet och hon skulle själv velat ha chansen under sin skoltid att driva ett UF – företag.

Istället lärde hon sig om olika stadsskick vilket nog också är bra menar hon och skrattar lite när hon berättar att hon är uppväxt i Ingvar Kamprad-land.

– Via Ung Företagsamhet vill vi lära unga hur man kan driva sitt egna företag och ge dem verktyg för att sedan kunna gå ut i livet, som egenföretagare eller anställd, men med stärkt självkänsla och med vetskap om den egna drivkraften.

Lärorikt att driva företag

– Det är oerhört lärorikt att driva ett företag inom UF och allra bäst blir det sedan för dem som stöter på problem av olika slag. Det som glider på en räkmacka kanske inte lär sig lika mycket, menar Malin Ljung vidare och vi fortsätter att prata om vad UF och UF-företagande betyder för Sverige 2017 och framåt. Malin Ljung menar att det handlar om vår framtid och att Ung Företagsamhet är viktigt inte bara för den enskilda eleven utan också för framtiden och hur Sverige kommer att utvecklas. Kort sagt, vi behöver drivna entreprenörer som kan driva på utvecklingen inom redan befintliga branscher och kanske även inom sådana vi inte ens vet finns än.

Per Holknekt - en idol

– Många yngre idag har inte rock och popstjärnor som idoler utan det är istället sådana som Spotifygrundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon, Filip Tysander som är skaparen av klockmärket Daniel Wellington och superentreprenören Per Holknekt, som de ser upp till. Det säger kanske mer om unga av idag, menar Malin Ljung. Just nu så laddas det upp för inför SM i Ung Företagsamhet i Stockholm den 8 och 9 maj via olika uttagningar och mässor runt om i landet. Nyligen skedde den första gallringen i tävlingen Årets UF-företag och väl på plats så skulle de deltagande UF-företagen hålla en företagspresentation och rättare sagt frågas ut av en jury.

Draknästet

En av de två jurygrupperna bestod av Erik Åkvist, Nyföretagarcentrum, Anette Tilly, FramtidsFrön, Hans Lind, Swedbank och Frida Andersson, UF Alum, Visst måste det kännas som att gå rakt in i Draknästet när man ska presentera sin idé men juryns uppgift är inte att såga eller vara elak utan att sporra för här pratar vi inte om att sänka eller dissa de unga företagarna. Väl på plats mötte vi även ett av de deltagande lagen nämligen Ad Space UF som erbjuder sina kunder reklamplats på något så enkelt och vardagligt som en disktrasa. Genialt, i all sin enkelhet.

En enkel grej

– Ja, en disktrasa ligger nästan alltid framme i köket och på så sätt har den en väldigt lång exponeringstid, menar företaget som består av Lovisa Karlsson, Oliver Hübisch, Clara Wadér, Amanda Jeppson och Gustav Sjödahl . Kvintetten berättar vidare att de själva distribuerar de olika disktrasorna dit deras kunder vill ha dem.

– Arbetsmarknaden ser inte riktigt ut som förr. Det krävs mer idag och även i framtiden. Via ett eget företag kan man få möjligheter att styra sin egen tid och framtid, avslutar Malin Ljung, regionchef på Ung Företagsamhet.