• Magnus Hedlund är projektledare för Östgötahus. Foto: Tina Andersson
  • Materialvalen i den här bostaden flirtar med 1950-talet i detaljerna. Foto: Tina Andersson

Utmaning som gav nya uttryck

Vallastadens detaljplan ställer krav på byggteknik, detaljrikedom och arkitektur. Att vara del i projektet har inneburit ett helt nytt uttryck för Östgötahus.

– Vi har höjt oss flera snäpp, säger projektledare Magnus Hedlund.

Östgötahus är en av de mindre aktörerna som bygger i Vallastaden. Byggföretaget tackade jag till tre av fyra markanvisningar som de tilldelats. De tio bostäderna består av parhus och radhus, samt en privat villa, som alla skiljer sig åt. För att skapa karaktär till kvarteren har de samarbetat med tre olika arkitektkontor. Även om detaljplanerna har varit färdiga, har byggtekniken behövt utvecklas under resans gång. Nu är Östgötahus bland de första aktörerna i Vallastaden som kan öppna dörrarna åt sina kunder. Om ett par veckor flyttar de första familjerna in i de centralt belägna parhusen intill Torget.

– Det känns bra att vara i fas och kunna hålla vår tidsplan, säger Magnus Hedlund.

Med projektet i Vallastaden har företaget satsat på sin filosofi om boendemedverkan. Där får kunden möjlighet att medverka i utformningen av sitt boende med alltifrån planlösning, fasad, material, utformning av tvättstuga till badrum och förrådsutrymmen. Detaljer som tapeter, toalettinredning, dörrhandtag och golv går också att påverka.

– Många av våra kunder väntar i månader på att få flytta in och uppskattar värdet av att få vara med och bestämma detaljerna. Vi märker att det gör kunden nöjd.

I Kvarter två framför parhusen, med utsikt mot Torget och ån, ligger de så kallade Atriumhusen. Mitt i huset finns det en sex kvadratmeter stor innergård som är öppen mot himlen. På ytan finns det möjlighet att odla sin egen köksträdgård.

Olika kunder

Den växande familjen som vill investera i sitt boende är gemensamma nämnare för företagets kunder oavsett område. Kunderna som söker sig till Vallastaden skiljer ut sig från mängden, menar Magnus Hedlund.

– Hit söker sig ett urbant folk som har ett intresse för det nydanande och att leva ett resurssnålt liv, helst utan bil. De förutsättningarna finns här.

Det märks inte minst i radhusen, ett stenkast bort, på andra sidan ån, där de flesta kunderna valt att inreda våning tre. En tredje våning innebär att boytan utökas med ytterligare cirka 50 kvadratmeter.

– Det är vi ganska ensamma på marknaden. Rent byggnadstekniskt är det svårt att bygga på höjden, men det är en kostnadseffektiv lösning där kunden får mycket boyta för pengarna.

Lagom till att Bo- och samhällsexpo går av stapeln firar Östgötahus 10 år.

– Med vårt deltagande i Vallastaden tror jag att vi uppfattas som en etablerad aktör i branschen. Det blir värt att fira.