• I tipin - tältet - samlas barnen flera gånger om dagen för frukost eller sagostunder. Eva Lunnbäck har alltid en ny historia att berätta. Foto: Julia Kimell
  • Eva Lunnbäck. Foto: Julia Kimell
  • Förskolan Utelek är den enda i sitt slag i Linköping med en framgångsrik utomhuspedagogik. De tar lärandet till sin rätta miljö. Foto: Julia Kimell

Utmärkt pedagogik i ur och skur

Världens bästa jobb har hon, Eva Lunnbäck, förskolepedagogen som brinner för naturen! Det är i skogen hon finner sinnesro och avkoppling. – Som ung i dag hade jag valt samma utbildning igen. Hur många är det som möts av ett leende och en kram varenda dag när man kommer till jobbet, frågar hon sig.

Som arbetslagsledare på i Ur och skur-förskolan Utelek och med trettio år i branschen upplever Eva ändå att allting förändras, mycket tack vare all ny forskning hon ständigt tar del av.

– Jag bestämmer mig varje dag för att skaffa mig en bra dag. Är jag positiv mår jag mycket bättre. En sak jag inte tycker om är elaka och negativa människor. Deras minustecken äter upp mina plustecken. Vi är födda till att sprida glädje och ta vara på varandra.

Skogen i blodet

Redan som liten intresserade hon sig för skogen som präglat henne genom åren.

– Och visst anpassar vi oss efter vädret. På sommaren är vi ute nästan jämt och står till exempel och målar under ekarna. Skolan borde anamma detta ännu mer: lära natur, teknik, matematik och språk utomhus. Ja, alla skolämnen kan flytta ut sitt lärande och ändå förankras i läroplanen. Naturen är en skattkista och en plats full av möjligheter och utmaningar. Ju sämre skolans resultat blir desto tydligare är det att lärandet i en högre grad behöver förankras i utomhuspedagogiken. Speciellt med tanke på hur mycket alla sitter med sina datorer på fritiden.

Bästa platsen

Utomhuspedagogiken är ett tvärvetenskapligt forskningsområde som innebär att lärandet flyttas ut i samhället och naturen; platsens betydelse för lärandet tas i beaktande.

– Vi väljer helt enkelt den plats som är mest lämpad för lärandet och blandar in alla sinnen: vi luktar, känner, smakar. Barnen får intryck som ger avtryck som kommer till uttryck.

– Vi är ämnade att röra på oss, och det vi gjort en gång sitter i kroppen.

På köpet blir barnen friskare och föräldrarna kan jobba mer då de inte behöver vabba. De är jättenöjda, och vi ligger långt över genomsnittet i nöjdhet. Barnen kommer ner i varv när de får vistas utomhus och lära genom lek. Rollerna de intar inomhus kan se helt annorlunda ut utomhus och det blir färre konflikter. De övar balans och motorik och får bättre koncentration.

Och allt är autentiskt. Ser de en död fågel mitt på gården diskuterar de tillsammans varför den dött och vad som händer med den sedan - kretsloppet. När barnen är inne har de precis som på andra förskolor datorer och surfplattor. De tar bilder, filmar och blir intresserade när de själva får vara med och ta initiativ.

Varmisar

Eva och de andra i personalen har därtill en egen värdegrund som tar sig uttryck i varmisar och kallisar. Varmisen är en handling som gör en annan människa glad.

– Barnen vet att kärleken är viktigast. Vi ska visa respekt och omtanke. Vi jobbar stenhårt för att få ett varmare samhälle.

Miljötänket är också starkt och förskolan har haft grön miljöflagg sedan tre år tillbaka. De komposterar, återvinner och har en egen trädgård - något som förstås går hand i hand med utomhuspedagogiken. Barnen är med och hjälper till.

Fartfylld fritid med ro

För att varva ner och rensa tankarna kör Eva flera Friskis-pass i veckan och söker sig ut i naturen. Kindabygdens skogar och sjöar och hennes trollskog ute vid huset med mossa och gamla träd betyder jättemycket.

– Just nu är jag i min bästa ålder. Jag har gjort så mycket roligt livet och haft förmånen att vara frisk. Jag lever ett gott liv med familj och vänner! Jag inser dock att jag har mycket kvar att lära, med åren blir jag mer försiktig och ödmjuk inför livet. Barn kan och vet så mycket. Ett samtal med ett barn är något av det bästa som finns – då går jag nästan i taket! Vi brukar ha fantastiska dialoger när i sitter i vår tipi (tält) runt brasan, och det är ett härligt sätt att få samvaro och börja morgonen på.

Intensiv småbarnsperiod

Hon träffade maken under studietiden och de fick fyra barn tätt inpå varandra. När de blev lite större tog hon upp parallellstudierna: jobba 100 procent och samtidigt plugga på universitetet – ”det fixar man”.

– Det har blivit tekniker av dem allihopa: en miljövetare och tre civilingenjörer.

Framöver hoppas hon på att få föreläsa om utomhuspedagogik ute i kommunen.

– Det är konstigt att vi är så få som arbetar med utomhuspedagogik i kommunen trots att vi har en utomhuspedagogisk institution (NCU) på Linköpings universitet och att vi bor i en kommun ”där idéer blir verklighet”. Jag hoppas få åka ut och sprida visionen om utomhuspedagogik till andra skolor och förskolor. I dagsläget tas inte kompetensen tillvara. Jag anser att det borde finnas fler karriärvägar för kunniga och engagerade förskollärare än chefsjobb.

 

FAKTA Eva Lunnbäck

Gör: Förskollärare, utomhuspedagog och arbetslagsledare på förskolan Utelek - den enda kommunala I ur och skur-förskolan i Linköping.

Egenskaper: Positiv, lyhörd, engagerad och nyfiken - men ibland lite för snabb i min drivkraft.

Bor: I Ånestad.

Född: På landet utanför Horn

Ålder: ”I min bästa ålder, jag älskar livet!”.

Familj: Make och fyra barn i åldrarna 20-26 år.

Utbildning: Förskollärare och magister och en halv master i utomhuspedagogik ”samt otaliga kurser i pedagogik - det är viktigt att hålla sig a jour”.

Intressen: Skog, natur och friluftsliv, Friskis och svettis; roligt, socialt och gör att jag mår bra. Älskar att resa med familj och vänner, gärna vandringsresor i Europa, och att läsa romaner, deckare och faktalitteratur.

Motto: Du ska sprida glädje. Möten är det viktigaste vi har, så skapa förutsättningar för goda möten.

Drivkraft: Jag älskar människor och har världens bästa jobb! Familj, vänner och mina underbara grannar.