• Tommy Pettersson är laboratoriechef på VTI med barnsäkerhet som spetskompetens. Foto: Fanny Miles
  • Bilbarnstol från 50-talet ser inte riktigt lika säker ut som dagens modeller. Denna variant hängdes fast på ryggstödet vid mittsätet i bilen. Foto: Fanny Miles
  • Bilbarnstol från 50-talet ser inte riktigt lika säker ut som dagens modeller. Denna variant hängdes fast på ryggstödet vid mittsätet i bilen. Foto: Fanny Miles
  • VTI testar minst 200 bilbarnstolar om året. Foto: Fanny Miles
  • Bilstol för trillingar? Foto: Fanny Miles

Vägsäkerhet går först

Laboratoriechef Tommy Pettersson brinner lite extra mycket för bilbarnstolar. Det är där hans spetskompetens ligger. – Barnsäkerhet är nog den enklaste saken att engagera sig för, säger han.

Sedan 2007 har det i Sverige varit lag på att alla barn under 135 centimeter som färdas i bil ska sitta i en godkänd bilbarnstol. Dock har det varit mer regel än undantag att barn suttit i bilbarnstol längre tillbaka än så.

– Jag vågar påstå att Sverige ligger i framkant vad gäller vägsäkerhet. Det låter kanske förmätet men jag tror att det är så. VTI har ett gott rykte runt om i världen och våra tester av bilbarnstolar ger en återklang världen över, menar Tommy.

Bakåtvänt - barn som vuxen

På VTI forskar man om allt från tjälfri väg till beteendevetenskap. En av de viktigaste delarna gäller just barnsäkerhet. Tommy är en stark förespråkare av bakåtvända bilbarnstolar. Ja, han vill helst inte se framåtvända alls.

– Alla, barn som vuxen, borde sitta bakåtvända i bilen. Men det går ju inte. Man är för van vid att åka framåt men rent säkerhetsmässigt och framför allt för barn så är det fem gånger större chans att överleva om man sitter bakåtvänd, säger han med eftertryck.

Barns nacke skillnad

För barnens del handlar det om strukturen i nacken. Tommy berättar att ett barns nackmuskulatur och nackkotornas uppbyggnad inte ser likadan ut som en vuxens.

– Barnen drabbas mycket sällan av en whiplashskada på grund av det. Det är stor risk att barnet omkommer i stället. Sitter de bakåtvända landar deras huvuden mjukt vid en krock. Trycket blir inte detsamma som om de sitter framåtvända, förklarar han.

Fyra bilbarnstolar

Det finns fyra nivåer av bilbarnstolar. Först ut är babyskydd, för barnets första år. När barnet vuxit ur skyddet, alltså när hjässan sticker upp över kanten, bör man byta till en stor bakåtvänd stol.

– Som riktlinje säger man att barnen ska sitta bakåtvända tills att de är minst fyra år men gärna längre. Längdmässigt ska överdelen av örat inte nå över kanten. Då är det dags att byta, klargör Tommy. Nästa steg blir då framåtvänd bilbarnstol och till sist bilkudde.

– Mellan 10-12 år kan barnen sitta i bilsätet utan stol. Det handlar om att bältet ska ligga placerad över höften. En bilbarnstol hjälper till att ta emot bältet eftersom att ett barns höfter inte är färdigutvecklade, säger laboratoriechefen.

T och ECE

Första testet av en bilbarnstol i bil gjordes år 1965 och första gången man fick möjlighet att sätta ett godkännande på bilbarnstolar var år 1975. Då fanns det så kallade T-godkännandet. 1981 kom dagens ECE-godkännande som lyder under FN och därmed hade Sverige två märkningar som kompletterade varandra. I och med EU bestämdes det att inga medlemsländer fick ha särskilda särbestämmelser och Sverige fick, vid ingåendet av EU 1994, påtryckningar om att plocka bort T-godkännandet för att enbart ha ECE-godkännande.

– Vi gick emot det där beslutet lite och valde att behålla T. Trots allt. Men så 2008 mullrade det igen så då rök det, säger Tommy med tydlig bitterhet i rösten.

Utvecklade Plustestet

Tommy ansåg att det behövdes ett komplement då ECE inte var tillräckligt tätt för sig själv.

–Då förstår du, bestämde jag, tillsammans med en expertgrupp för bilbarnstolar, att skriva ihop ett frivilligt test i stället som kallas för ”Plus Test”. Nu har vi ett komplement till ECE-testet, säger han stolt. I Sverige säljs inga bilbarnstolar utan ett ECE-godkännande däremot är inte alla stolar märkta med ”Plus Test”.

– Fler och fler länder efterfrågar nu ”Plus Testet”, berättar Tommy. Där kom återklangen.

Barnen medförde tänket

Regelverket är hårt och vattentätt. Tommy säger gång på gång att de som färdas på vägarna inte ska bekymra sig över om mitträcket håller, eller om bilbarnstolen är bra nog. Det är VTIs uppgift.

1984 började Tommy arbeta hos VTI. Sedan 2004 har han haft rollen som laboratoriechef.

– Jag har inte tänkt på det tidigare men jag började här när jag hade småbarn. Det är ju möjligt att jag riktade in mig mot barnsäkerhet just därför, säger han eftertänksamt. I dag är han farfarn med utmärkt koll på vad barnbarnen färdas i.

– Ja, de slipper inte undan. Där har jag stenkoll, säger han och skrattar.

50-tal till i dag

I VTIs testlokaler står en mängd stolar uppradade på hyllor i lokalen. Det är bilstolar från tidigare år. En tydlig utveckling har skett. Eller vad sägs om bilbarnstolen från 50-talet som närmast liknar sätet i en slänggunga på Gröna Lund?

– Det finns alltid saker och ting att utveckla för att göra vägarna och färdmedlen mer säkra, avslutar Tommy övertygande.