• Marknadsansvarige William Almevik, ekonomiansvarige Michaela Kempe och vd Vilma Andreasson med sin produkter. Foto: Tommy Pettersson
  • Om ungdomarna väljer att klättra vidare upp på entreprenörsstegen efter avslutade studier har de bra grundförutsättningar för att lyckas. Foto: Tommy Petersson

Vem älskar inte nybakade kakor?

Ungt företagande när det är som bäst

Ung Företagsamhet har sedan starten 1980 utbildat gymnasieelever i entreprenörskap och efter 2010 arbetar man även i grundskolan. Över 360 000 elever har drivit  UF-företag sedan begynnelsen. Förmodligen är många av de elever som drivit UF-företag egna företagare idag.

Det är inte en lögn att påstå att verksamheten har varit väldigt framgångsrik. Sverige behöver fler företag och fler som vågar ta steget att starta eget.

Med en medveten strategi redan i skolåldern kan  den yngre generationen få pröva på om ett eget företagande är något som man vill slå in på.

 Mogna ungdomar

Ett lysande exempel på ett UF -företag som visar upp vilken kraft, uppfinningsrikedom och mod det finns i konceptet är  CookieCan med eleverna William Almevik, Michaela Kempe och Vilma Andreasson. Alla tre går på Folkungaskolan och är mitt upp i sitt "projekt".

Med CookieCan produkter kan vilken amatör som helst bli en kvalificerade bagare. Man behöver bara blanda innehållet i en burk som man köpt av UF-företaget, tillsätta  ingredienserna som föreslås och så skjuts in i ugnen med det hela.

Populärast i sortimentet är chokladbrownie och utöver olika smakkombinationer och recept har CookieCan UF lagt tid på att jobba med designen på burkarna som förstärker känslan av hembakat.

Eleverna tillverkar innehållet själva i kakmixen. Tillverkningsprocessen tar tid eftersom man skikta innehållet i glasburken i smakrikt glada färger .

Bra exempel

Den förste september öppnade registreringen för läsårets UF-företag och CookieCan UF var först ut med en fullständig registrering. Redan i oktober utsedda till månadens UF-företag i regionen.

– Varje månad utser UF i Östergötland ett UF-företag som de marknadsför på sina sociala medier och hemsidor. I och med att Folkungaskolan har valt att satsa mycket på ung företagsamhet så började vi en hel termin innan andra skolor och blev därmed först ut i hela Östergötland att registrera vårat företag, berättar William Almevik, sälj och marknadsansvarig.

Korta ledtider

UF-företaget kunde på kort tid plocka fram affärsidén och en färdig produkt. Affärsidén kom från företagets ekonomiansvariga, Michaela Kempe.

–  När jag letade efter inspiration på internet för "gebortpresent" hittade jag Cookie in a Jar-idén, säger  Michaela Kempe som presenterade idén till UF-företagskamraterna som tyckte den var väldigt bra.

– Vi gjorde en marknadsundersökning där vi fick 200 svar och av det resultatet utvecklade vi affärsidén ytterligare. Sedan kunde vi ta beslut om sortiment och andra viktiga delar, berättar William Almevik.

 Företagssnack

De fyra UF-eleverna känner varandra väl sedan tidigare då de gått i samma klass under hela gymnasietiden. UF-företagandet är inte enbart en vanlig kurs i skolan utan även en livsstil för eleverna.

- Just nu är det mest UF i våra huvuden. När vi ses på fritiden blir det alltid att vi snackar om företaget, vi tröttnar aldrig på det, säger Vilma Andreasson, VD för CookieCan