• Från målvakt till sportchef. Kim Martin Hasson hoppas att intresset för damernas matcher uppmärksammas mer. Foto: Max Elofsson
  • Den 11 september födde Kim sitt första barn. Dottern Rielly. Så just nu jobbar hon en del hemifrån. Foto: Max Elofsson

Vill öka intresset för damerna

LHC:s damlag har varit ett stabilt topplag i flera år. Med tre raka SM-final och två vinster av dem, så tror sportchefen Kim Martin Hasson att de kan gå långt även denna säsong.

I våras ställdes de dubbelt regerande mästarna i ishockey på damsidan Linköping mot Luleå i finalserien. I den tredje och avgörande finalmatchen åkte de på förlust med 4-1 och därmed missade guldet.

För några år sen var det den landslagsmeriterade Kim Martin Hasson som var lagets målvakt. I dag är hon sportchef för damlaget, vilket innebär att det är hon som skriver kontrakt med spelare och ser till att allt runt i kring fungerar.

– Det är ett väldigt kul jobb. Jag tycker vi har ett bättre lag i år än förra året, säger Kim Martin Hasson.

Spelare som trivs

Jobbet som sportchef kombinerar hon med två andra tjänster inom Linköping HC. Målvaktstränaruppdrag och som säljare.

Det som hon tror ligger bakom att LHC har blivit en så framgångsrik klubb är att många spelare trivs bra. Att Linköping är en av de klubbar som satsar mest på damsidan och det får spelare att vilja stanna i föreningen.

Bättre serie

LHC Dam har vunnit de två första matcherna i SDHL mot Sundsvall och Brynäs. I år är det tuffare konkurrens än någonsin.

– Serien blir bättre och bättre för varje år och det gäller att vi är rustade och redo för den här utmaningen, säger Kim Martin Hasson.

Det som hon vill jobba hårdare på är att öka intresset bland allmänheten så att bland annat fler vill komma och se på matcherna. De kommer att fortsätta med konceptet som provades första gången under förra säsongen, att damerna spelar i Saab Arena direkt efter en herrlagsmatch. Den 26 november kommer det ske när LHC Dam möter Brynäs.

– Vi tror att det här kommer att fungera, att vi satsar lite extra på vissa matcher för att försöka öka intresset hos folk, säger hon.