• Som vanligt var  whiskymässan välbesökt. Foto: Tommy Pettersson
  • Man kunde prova på både luftad och oluftad whisky i Berntson Brands monter. Det gäller att pröva sig fram till vilken variant som är bäst. Foto: Tommy Pettersson
  • Tommy Isaksson jobbar i upplevelsebranschen och spritluftaren var en upplevelse för många. Foto: Tommy Pettersson
  • Robin Tucek och Kenneth var överens att whiskyexpo 2018 blev en framgång. Foto: Tommy Pettersson

Whiskyexpot drog 3 600 besökare

Helgens Whiskyexpo var som vanligt välbesökt med snudd på rekord. Kanske var det de svenska destillerierna bland utställarna som drog till sig extrapublik.

För femtonde året i rad bjöd Kenneth Lindblad in till dryckesprovningar, seminarier och intressanta utställare.

Svensk kvalitet

Sverige hade en stark representation på årets whiskyexpo. Sex stycken destillerier ställer ut samt Sveriges enda tunnbindare och de senaste åren har det skett en utveckling av whiskydestillerier i Sverige och märktes på expot.

– Jag är mycket glad och nöjd med årets Whiskyexpo. Det var dåligt bokat i januari så jag var lite orolig ett tag. Men det vände sedan vi hade 1 100 i fredags 1 300 plus 1 200 idag vilket ger  3 600 så det går ihop sig i år också, säger expogeneralen Kenneth Lindblad och fortsätter.

– Det varit lugnt och skönt inga incidenter alla, besökare, utställare och leverantörer verkar vara nöjda och det är kul att det svenska inslaget av destillerier ökar hela tiden, berättar Kenneth samtidigt som han även pratar med Blackladder Internationals chef Robin Tucek som inte skräder orden.

– Sanningen är den att jag älskar den här whiskymässan det är en av de bästa whiskymässorna i världen faktiskt. Jag lägger in min planering för mässor så att vi är i närheten för att kunna vara här i Linköping när Kenneth och hans fru arrangerar Whiskyexpo., utbrister Robin Tucek innan han går tillbaka till Blackladders välbesökta monter.

Spritluftaren

En annan utställare som återkommer år efter år är Berntson Brands som marknadsför ett antal olika whiskysorter. Brandmanager i företaget är Tommy Isaksson och han väckte uppmärksamhet inte enbart genom att exponera drycker också genom att demonstrera hur en spritluftare fungerar.

– Jag har varit på den här whiskymässan sju gånger och det är en helt annan kvalitet här än vad det kan vara på en del andra blandade dryckesmässor. Whiskyintresset i Sverige är stort och det växer hela tiden. Östergötland sticker särskilt ut det kan man se på alla whiskyklubbar som finns och vilken nördkunskap som folk har här på expot, säger  Tommy Isaksson och fortsatte med att förklara hur spritluftaren fungerar för mässbesökarna.